Full version: Någon som vet
*Felix matte*

lavendel
Hej! rolleyes.gif
Den första tror jag är en Kärringtand...och den andra trodde jag först var Natt och dag...om blommorna är blålila och gula...men jag blir osäker på bladen!
Lavendel
amaira
Yes, det vet jag. Den översta är en gulvial.

Mycket lik kärringtand, men gulvialen har de här klängena som avslutar bladen.

Kärringtrand har inga klängen alls.

Den undre bilden tror jag är en ängsskallra. (behöver bekräftas)

/amaira.
pejori
japp. det är det smile.gif
rinatus minor wub.gif
pejori
flåt
rihnantus ska det vara huh.gif huh.gif
lavendel
Hej!
Alltid lär man sej nåt nytt...en gulvial...inte en käringtand!
Och jag har kollat lite ...den andra är nog en ängsskallra!
Lavendel rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Visst är det gulvial och ängsskallra! Ängsskallran skiljs från den mycket närstående höskallran på att den har "överläppens tänder mycket korta" enligt Krok & Almquists flora.

Olle
amaira
CITAT
Ängsskallran skiljs från den mycket närstående höskallran på att den har "överläppens tänder mycket korta"

Tyckte väl att den inte hade utstående tänder!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Jesses vad ni kan.
Tack för snabbt svar allihopa wub.gif De två blomstren såg jag för första gången idag... de har inte synts här tidigare och fanns nu bara på en liten plätt intill värmeverket. Ängsskallran.... är det den som ser ut som den till höger... efter blomningen wink.gif
amaira
CITAT
Ängsskallran.... är det den som ser ut som den till höger... efter blomningen

Jajamänsan! smile.gif
*Felix matte*
Tack! då slipper jag fundera... eller wink.gif
Hur sjutton kan det komma sig att det bli två fröhus eller vad det nu är... i varje bladveck när blommorna bara finns i toppen wink.gif
amaira
CITAT
Hur sjutton kan det komma sig att det bli två fröhus eller vad det nu är... i varje bladveck när blommorna bara finns i toppen

Det är rätt! Man ska inte slå sig till ro med sånt som inte stämmer!

Svaret är i alla fall - tror jag - att blommorna växer fram allteftersom liksom.

/amaira.
pejori
kanske som i djurvärlden tongue.gif
tvillingar!! ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif smile.gif
Saiai
Ängsskallran.....den gillade jag när jag var liten, för blommorna ser ut som små kycklingar... wub.gif
astrid.m.s
Den översta, Gulvial, har jag även hos mig denna sommar. Jag letade faktiskt just idag och hittade den i en bok där det stod:
Láthyrus praténsis
Flerårig, klättrande ärtväxt, 3-8 dm. Stjälk kantig. Blad med ett småbladspar och klänge. Stipler stora, bladlika. Skogsbryn, ängar, väggrenar, hela Sverige allmän (dock sällsynt i övre Norrland)

Min fundering, VART börjar övre Norrland??? wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (astrid.m.s @ 03-08-2004, 21:23)
Den översta, Gulvial, har jag även hos mig denna sommar. Jag letade faktiskt just idag och hittade den i en bok där det stod:
Láthyrus praténsis
Flerårig, klättrande ärtväxt, 3-8 dm. Stjälk kantig. Blad med ett småbladspar och klänge. Stipler stora, bladlika. Skogsbryn, ängar, väggrenar, hela Sverige allmän (dock sällsynt i övre Norrland)

Min fundering, VART börjar övre Norrland???  :wacko:

Ja du... om jag det visste laugh.gif
Norrlandsgränsen går väl vid Gävle och dit har vi 1071 km ohmy.gif tongue.gif
Övre Norrland wink.gif Tja... kanske börjar någonstans i Umetrakten...
598 km nedom oss laugh.gif

Nu tror inte jag att dessa två blomster tillhör vår flora.. de har mest troligt följt med soptransporterna från Narvik och slagit "ettårsrot"... precis som tussilagon häromåret som sedan inte har återkommit. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon