Full version: Centraldammsugare
Eva Swahn
Läste nånstans att centraldammsugare ska vara så bra. Och inte alls så dyrt som jag trodde. Mitt nya hem har två våningar och då slipper man ju asa dammsugaren mellan våningarana (lyxproblem!). Jag har ett mycket neurotiskt förhållande till dammsugaren och kanske skulle jag slippa en av mina neuroser om jag skaffade en centralsammsugare?

Men är det nått att ha?
cic
Har ingen personlig erfarenhet, men mina föräldrar installerade för kanske tio år sen, och de är hur nöjda som helst! Tystare dammsugning och fram för allt renare, man slipper ju få tillbaks "utsuget" (vad man nu ska kalla det) där alla kvalster finns.
råse-marie
Vi hade i förra huset.
Allt var possitivt utom slangen som för oss var lång och otymplig men det beror väl på hur många uttag man har.
Killensomvillhagrönafingrar
Centraldammsugare är väldigt bra, kanske mindre bra om man har många smårum dock.
Det är tyst, bra mycket bättre sug samt man slipper att små dammpartiklar virvlar igenom dammsugaren och lägger sig igen.Dessutom behöver jag bara tömma påsen en gång per år.

Tycker absolut att det är en förbättring mot vanlig.
anncharlotte
Hej !
Har också haft en centraldamsugare där jag bodde tidigare och visst var den bra men jag håller med om att i vissa fall var slangen ivägen. I det rum där uttaget satt, i vårt fall hallen blev det väldigt mycket slang. Men i det stora hela var det mest fördelar ! Det var jätteskönt att slippa släpa runt på en bångstyrig dammsugare som fastnar överallt, lägger sej på rygg mm.
Annlo
Kan bara hålla med "föregående talare". Vi har installerat en i vårt hus och vi är jättenöjda! Många klagar över den långa slangen som är skrymmande men det löste vi lätt genom att hänga upp den bakom källardörren rolleyes.gif !
Jag tror inte du ångrar dig!!
Mvh Annlouice
Hannele
Toppen! Vi har haft det över tio år.
Att man har en lång slang, är inte störande, inte ens, om man har många små rum.
När vårsolen tittar fram, ser man inga dammpartiklar i luften!
Fast vi får ändå städa lika ofta som alla andra... rolleyes.gif
kristerh
Tyst och bra biggrin.gif enda nackdelen är som sagt slangen, den är låång,
om du frågar min katt så får du svar att hon inte gillar centraldammsugare wink.gif fast om hon skulle få välja så tror jag att hon väljer centraldammsugaren trots allt biggrin.gif
krister
birgitek
Kanonbra! Skulle inte kunna tänka mej en vanlig igen. Jag har uttag och separat slang till varje våningsplan, så jag slipper släpa slangen uppför trappor.
Birgit Ek
lotta_
Jag har haft centraldammsugare i 13 år och skulle inte för en minut ha funderat på att byta ut den, går den nuvarande sönder så blir det garanterat en ny. Tveka inte - köp!
cala98
Min granne har en och jag avskyr den! Det är ett fruktansvärt liv på den, det hörs ända in i vårt hus fast våra fönstrer är stängda.
Jag vet inte om det alltid är så, eller om den är felkopplad...den kanske är tyst inne
MRLINDELL
Carla, jag har samma uppfattning. Jag har ett hus som har allting UTOM centraldamsugare. Många plus men också många minus. Det är som med allt annat, "Jag har det och det är så himla bra ..." pock pock pock ...
Det låter mera, mycket mera fast utanför huset, som om ett JAS-plan håller till i närheten ... Det blir inte renare! Många klagar också på 12 m långa slangar och att ändarna ofta går sönder eller dålig kontakt på bl a Electrolux prylar. Jag har dragit allt men inte köpt och kopplat in, kommer sannolikt att avstå. Den Miele damsugare vi har suger bättre än centraldamsugarna. Den som tycker det är bekvämare - kör till. Men glorifiera inte centraldamsugaren som ett hutlöst bättre alternativ. Den kostar ca dubbelt mot en vanlig bra dammsugare, sedan kanske 5000 till för installation om det är krångligt. Dyrt, flott kanske, mera statuspryl än funktionalitet för min del.
*Felix matte*
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 03-08-2004, 15:20)
samt man slipper att små dammpartiklar virvlar igenom dammsugaren och lägger sig igen..

Just de små partiklarna ville jag slippa få virvlandes tillbaka....Köpte dyr dammsugare (enl. mina mått mätt) 1920 Kr... för fyra år sedan och den la av och skickade ut mer än den sög in ( liite överdrivet) nu i våras.
Fick då återigen inhandla en som lovades släppa ut mindre än 0,00002 eller något åt det hållet (kostade tvåtusen) men inte sjutton släpper den ut mindre mängd småpartiklar än den förra mad.gif

Centraldammsugare måste vara det absolut bästa... kanske också jag satsar pengar på en sådan så småningom wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon