Full version: Lättgjord marmelad!
lavendel
Hej!
Brukar använda Syltsocker för att göra marmelad...det är så enkelt..bara att blanda bär/frukter och sockret och koka några minuter!
Jag har tidigare gjort hallon,jordgubbs och plommonmarmelad...och igår gjorde jag marmelad på svarta vinbär...alla supergoda!
Lavendel rolleyes.gif
Katarina H
Nämen! Jag som just jagar recept på något med svarta vinbär! Kan du förklara hur du gjorde? Jag blev inget klokare av det du skrev, vad är syltsocker? Hur gjorde du?

Undrar ... Katarina
Fenja
Syltsocker finns i livsmedelsbutikerna, det innehåller pektin. Finns recept utanpå påsen som du kan använda.
Mvh
Fenja
lavendel
Hej! rolleyes.gif
Fenja har svarat dej ser jag..så nu vet du...och det är lätt som en plätt!
Lavendel
lilla mamma
Recept på havtornsmarmelad/gele´?
Någon?
Maria i Helsingborg
Om du inte hittat recept innan så kan du få lite idéer HÄR, lilla mamman smile.gif
*22many*
Syltsocker är fullständigt suveränt bra biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif . Använde det när jag gjorde lingongelé (efter recept jag hittade härpå Forumet). Jättegott! Kändes lyxigt att kunna testa lite, men vi hade ju hittat så otroliga mängder med lingon laugh.gif Härligt att kunna göra gelé på lingon, när maninte har tillgång till vinbär wub.gif
KURT
Jag förstår inte varför man behöver extra pektin, plockar man bara bären när de inte är alltför mogna så innehåller ju de flesta bär (inklusive lingon och svarta vinbär) tillräckligt med pektin. Det går ju något fortare med syltsocker eftersom man inte behöver koka lika länge, men 15 min extra kokning är inget problem.
Mia, zon 3
Jag gör sylt av björnhallon, och om man inte tar dem när de är fullmogna blir sylten inte så god.... då är syltsockret kanonbra. Även till blåbärssylt när man plockar lite senare på säsongen.
netaave
Nu finns det gelésocker också.
KURT
CITAT (netaave @ 16-09-2004, 11:32)
Nu finns det gelésocker också.

Ja det är fantastiskt vad de kan blanda ihop för den som inte vill blanda själv:

Inläggningslag koncentrerad = ättika + socker + kryddor

Det är ju fint att de vill göra det lättare för den som känner sig osäker, men risken är ju att man inte förstår vad man gör. D v s varför man använder en viss mängd socker till sylten, eller en viss salthalt eller en viss mängd ättika till inläggningen.

http://www.dansukker.com/rec_prod/produkte...er.asp?sprak=5)
lavendel
Hej rolleyes.gif !
Nu har jag fixat den marmeladen som jag letat efter i snart 20 år...marmelad på Reine Claude plommon....den fanns på Metro på 80-talet..sen försvann den!
Men nu hade torghandlarna på Brommaplan dom plommonen...som jag blandade med syltsocker...såå god marmelad!!!
Dessutom har dom riktiga mogna supergoda Viktoriaplommon.........till skillnad från Hötorgshandlarna som säljer små sura halvmogna varianter!
Lavendel
JonasQ
CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-09-2004, 20:25)
Om du inte hittat recept innan så kan du få lite idéer HÄR, lilla mamman  :)

Tittade på sidan och såg att de saluförde Saskatoonplantor. Vad är det? Aldrig hört om tidigare... Skulle gärna veta efterssom man är intresserad av allt ätbart smile.gif
ingmet
CITAT (lavendel @ 23-09-2004, 17:28)
Hej rolleyes.gif !
Nu har jag fixat den marmeladen som jag letat efter i snart 20 år...marmelad på Reine Claude plommon....den fanns på Metro på 80-talet..sen försvann den!
Men nu hade torghandlarna på Brommaplan dom plommonen...som jag blandade med syltsocker...såå god marmelad!!!
Dessutom har dom riktiga mogna supergoda Viktoriaplommon.........till skillnad från Hötorgshandlarna som säljer små sura halvmogna varianter!
Lavendel

Plommonmarmelad.. mmmm... om man dessutom blandar i kanel vid tillagningen så får man en udda marmelad men en ack så god marmelad.. ett alternativ att ha till julglöggen..
solkatten
Jag använde syltsockret när jag gjorde marmelad på mina gula päronformade tomater. Jättegott! Jag som annars inte är så förtjust i marmelad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon