Full version: Franskt kungsljus
ylle
Jag har blivit besatt av kungsljus, och nu har jag fått fröer av franskt kungsljus (verbascun chaixii album). De är så oerhört vackra.
Skickade efter fröna nu eftersom jag tänkte så i höst och kanske kunna få blomning redan nästa sommar. Men på påsen (från England) står det att man ska så på våren. De kallar den också för perenn.
Har sökt på Google och hittat uppgifter om at den frösår sig friskt. Då måste man väl kunna höstså? Det stod också att den är bienn till perenn.
Jag provar att så lite frön nu?!... Någon som har den och vet?
kerstin z5-6
Den är helt perenn -så hälften av fröna nu o resten i vår -:)De behöver värme och bildar små bladrosetter som övervintrar -men så nu så de hinner ...De är lätta att så och har hög grobarhet även efter 100 år smile.gif Sen får man rensa Kungljus i stället för ogräs , men vackra är de smile.gif
Rosa kungsljus -egen sort
V. Chaxii album har jag naturligtvis också
har du prövat V Bombyciferum ??
ylle
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-08-2004, 20:14)
har du prövat V Bombyciferum ?? [IMG]

Har fått en påse av den också! Men den är ettårig enligt påsen, så den tänkte jag vänta med att så.
kerstin z5-6
DEn är bienn oavsett vad påsen påstår tongue.gif blir bara en bladrosett år ett
ylle
Tur att jag frågade!
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon