Kattgräs
Jag har lagt märke till att sniglarna inte äter upp alla växterna. De låter bli maskrosorna, gräset, aklejorna, pionerna och "fetbladsväxterna". De nyplanterade borstnejlikorna har klarat sig rätt hyfsat också, men nästan alla nyplanterade vita blommor har strukit med. Det var dels en liten dahlia-liknande (köpt på torget), dels två vita alpklockor. De två två margueriterna har blommorna kvar, men bladen är delvis uppätna.

Det kryllar av snäckor och sniglar här, därför tror jag att det är de som varit framme och käkat.

Är det så, att sniglar föredrar vissa växter men skyr andra? Eller har jag haft otur/varit "klantig" och serverat fräscha växter? Det märkliga är ju att de rosa nejlikorna klarat sig bra.
Ellebo
"Mina" sniglar äter mycket t.ex. tagets som luktar så skarpt. Dom kunder väl äta upp min kirskål så gjorde dom någon nytta men inte då!!!
Men inte rosor och dom andra blommorna du skrev. Det verkar som om dom gillar ettåringar mest och förståss grönsaker i alla de former och färger t.om potatisen under jorden har dom varit på!
Dom gillar bäst när det är lummigt och mycker växtlighet och inte så mycket bar jord. Nåväl det är bar att gå kvällsrundan med spaden
sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon