Exotic
Den lilla söte saken med sin fina päls ...just när man får se den på nära håll rolleyes.gif Sonen räddade den och skulle släppa ut den , men den bara satt kavar på hans finger...så jag provade att fota .

Vad tycker ni om han / hon ?

Frän-söt tycker jag. rolleyes.gif wub.gif smile.gif

Vad heter den ?
Betty
Blääk, vad läskig! ohmy.gif blink.gif
*Felix matte*
Vad är det för konstigt djur... ser nästan ut som en
mini-mini liten hamster ohmy.gif
Vill inte ha den här hos mig iaf.
amaira
Visst är de sanslöst söta när man tittar närmare på dem!
Fint foto dessutom.

Jag kan inte "nattfjärilar" alls, så jag kan inte hjälpa till med annat än "beundringen" !

Antennerna ser ut som lustiga öron! Det skulle kunna vara en hund, eller katt, eller, varför inte en hamster - om den bara var större.
Det finns ju så många olika och ibland lustiga, varianter och raser av framodlade husdjurs-raser, så varför inte? rolleyes.gif

"Frän-söt" är ett bra uttryck. Verkligen fint porträtt!!!
"Porträtt av en nattfjäril" ... wub.gif

/amaira
amaira
... *Vill klappa och klia bakom örat* ...
Gossen Ruda
Antennerna pekar mot en hane av någon spinnare men vilken art är omöjligt att se.
pejori
jättefin biggrin.gif biggrin.gif
hittade för ett par år sedan en vacker larv. Den var nästan en dm. lång och mörkröd och alldeles lurvig. smile.gif
var bara tvungen att ta hem den för att se vad det skulle bli. smile.gif rolleyes.gif
skred till verket och såg hur den puppade sig och väntade på våren då den förhoppningsvis skulle kläckas rolleyes.gif
en så vacker larv, måste ju bli en vacker fjäril. rolleyes.gif rolleyes.gif
inte då!!! ur puppan klev den fulaste nattfjäril (spinnare) jag sett sad.gif sad.gif blink.gif wacko.gif
men den flög i alla fall bort i natten, nyvaken och pigg. wink.gif tongue.gif
Killensomvillhagrönafingrar
I vårt nybyggda hus har jag haft tillfälle att se mängder av nya flygfän som jag inte trodde fanns. Då vi har grävt upp hela tomten , lagt jorden i högar och sedan spritt ut den igen kommer det fram en massa insekter.

De som kommer in i huset dör alla på ett ställe verkar det som, det är en glasfasad som är 3,5 meter bred och 6 meter hög. Kvällssolen kommer in där och de ligger döda på golvet på morgonen.

Tror ni min 1,5 år gamla dotter tycker det är urkul att titta, känna och smaka där eller? blink.gif
Exotic
Ja då kanske det är en kille då smile.gif
Dem finns överallt på kvällen och inte är den stor längnd lite över 1 cm, så inte tycker jag att han ser så *Guuuhhha* ut.

Bara kul att få se hur dem ser ut på nära håll ... med dem söta öronen

rolleyes.gif wub.gif

Tack alla för era tycken & smak smile.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Om du kan fixa en bild på vingarna så kan det kanske bli ett namn också.
Exotic
Här kommer en bild ,tyvärr inte så bra men du kanske kan se ????

Tack igen Gossen Ruda smile.gif rolleyes.gif
P.S. Här ser man hans fräna långa örontoffsar......
Hannele
wub.gif Ja, det gäller att vara vaken på nätterna!
Gossen Ruda
Det var tur att jag inte skrev att det VAR en spinnare utan bara pekade ditåt. Det är nämligen ett nattfly, närmare bestämt en hane av Allmänt gräsfly, Cerapteryx graminis. En mycket allmän art. Det här är dock en vacker färgvariant jag aldrig sett, mina är mer gråa. Enligt min litteratur varierar den dock mycket, det finns en ab. brunnea som har rödbruna vingar och det kan vara fallet här. Ab.=aberration=avvikelse(form, färg el teckning). Den vita krumeluren på framvingen med utvidgningen framåt är ganska typisk.

Det finns en del nattflyhanar som har kamtandade antenner, som den här. Den här arten kan massuppträda då larven, "gräsmasken", kan göra stor skada på ängsmark när den äter den nedersta delen av grässtået.
Exotic
tack snälla för allt detta ...så himmla kul att få lära sig och att han var lite Ab i färgen bara kul.

Men dessa har jag setta i alla år ut vid kvällnigen...
men så som den flaxade runt inne i lampan...
för att senar bara sitta kavar under lampans sken på sonens finger så att jag kunde fota smile.gif rolleyes.gif wub.gif biggrin.gif

Ha det gott & tack igen för att du delar med dig.
MVHExotic

smile.gif
yla
jätte sööööt
vilken fin bild
o du fick allt de lurviga me
såå fiin

han ser verkligen ut att vilja bli gullad me
nattflyet
Exotic
CITAT (oldwolfie @ 05-08-2004, 00:18)
jätte sööööt
vilken fin bild
o du fick allt de lurviga me
såå fiin

han ser verkligen ut att vilja bli gullad me
nattflyet

javisst ser han mjuk ut rolleyes.gif kul när man kommer så nära och fick hyffsade bilder smile.gif laugh.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Exotic @ 04-08-2004, 11:17)
Här kommer en bild ,tyvärr inte så bra men du kanske kan se ????

Tack igen Gossen Ruda smile.gif  :rolleyes:
P.S. Här ser man hans fräna långa örontoffsar......

Här är några som inte sett "Sagan om ringen" märker jag. Precis en sån "nattfjäril" är det som hjälper Gandalf när han föråtts av Saruman och hålls fången i tornet.

Scenen när Gandalf viskar till den lilla fjärilen som sedan hämtar sina stora "örnkompisar" för att rädda Gandalf ifrån tornet, är förövrigt en av mina favoritscener wub.gif
Gossen Ruda
Jag har skummat igenom videorna men kommer inte ihåg detta. Får titta igen när jag känner för det. Tycker inte filmerna är lika bra som böckerna så jag har lite svårt för dom. Jag har läst böckerna så jag nästan kan dom utantill och märker hur mycket som är ändrat. I boken kommer örnarna ändå och ingen fjäril förekommer.
Jill-Ulrika
CITAT (Gossen Ruda @ 06-08-2004, 08:38)
Jag har skummat igenom videorna men kommer inte ihåg detta. Får titta igen när jag känner för det. Tycker inte filmerna är lika bra som böckerna så jag har lite svårt för dom. Jag har läst böckerna så jag nästan kan dom utantill och märker hur mycket som är ändrat. I boken kommer örnarna ändå och ingen fjäril förekommer.

Det är en scen i första filmen som nattfjärilen förekommer och nej jag tror inte att örnarna och "fjärilen" nämns i just de böckerna men om man har läst boken om Bilbo så finner man åtminstone örnarna och ev. en liten kompis till dessa där. Det är nog därifrån det är hämtat.

Själv har jag inget problem med att filmerna inte tar med allt ifrån böckerna. Det är ju iallafall inte så att det finns helt fingerade avsnitt/scener som vissa andra filmer som baseras på böcker kan ha. Jag kan däremot erkänna att slutet på "Sagan om konungens återkomst" inte levde upp till mina förväntningar, men jag har hört att de väsentliga delarna i slutet ändå ska finnas med i den förlängda DVD-versionen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon