Full version: Granulat
astrid.m.s

Vi fick en blomstergrupp i en rund skål. Växterna var nedsatta med sin jordklump i detta gelé eller granulat tror jag det ska vara.

Vattnade med någon skvätt ibland. Gelébitarna skrumpnade ihop och blev grönaktiga av alger (översta lagret)
Tog ur alltsammans och rengjorde (sköljde) dem och de svällde upp och blev fina igen. Satte ner växterna igen.
Det gick en tid och samma sak händer igen och nu blir det även vit beläggning (mögel ? ) på det som ligger överst.
Nu har jag återigen rengjort alltsammans.

Vad gör jag för fel? Vattnar jag för mycket, för ofta????
Är det någon som använder sådant här granulat till sina växter som kan berätta hur ni går till väga?
Kan man blanda det med själva blomjorden också?

Bra att få veta hur det ska användas på rätt (och lättast) sätt.
wacko.gif wink.gif
astrid.m.s
CITAT (astrid.m.s @ 04-08-2004, 08:43)

Vi fick en blomstergrupp i en rund skål. Växterna var nedsatta med sin jordklump i detta gelé eller granulat tror jag det ska vara.

Vattnade med någon skvätt ibland. Gelébitarna skrumpnade ihop och blev grönaktiga av alger (översta lagret)
Tog ur alltsammans och rengjorde (sköljde) dem och de svällde upp och blev fina igen. Satte ner växterna igen.
Det gick en tid och samma sak händer igen och nu blir det även vit beläggning (mögel ? ) på det som ligger överst.
Nu har jag återigen rengjort alltsammans.

Vad gör jag för fel? Vattnar jag för mycket, för ofta????
Är det någon som använder sådant här granulat till sina växter som kan berätta hur ni går till väga?
Kan man blanda det med själva blomjorden också?

Bra att få veta hur det ska användas på rätt (och lättast) sätt.
wacko.gif  ;)

OBS:Jag hade tänkt detta skulle vara i avd. för krukväxter men det är lätt attt det blir fel ibland när man inte läser ordentligt på vad varje avd. innehåller.
ohmy.gif huh.gif wink.gif
kristerh
Testa med att lägga någon sorts akvariesand eller grus på ytan, då slipper du möglet sleep.gif
Det finns nångon slags gelé man blandar i jorden speciellt till balkonglådor o dyl för att de inte skall torka så hårt, tror att det heter Swell Gel eller något liknande.
Jag har inte hört att man planterar hela krukväxter i detta, till snittblommor finns det nåt liknande.
jag tycker att det ser skumt ut wink.gif
om jag vore som du skulle jag blanda ut med mycket jord.
krister
astrid.m.s
Swellgel? Kanske är det som är i min skål?
Hittade under tillbehör i en katalog. Det stod att det är vattenhållande kristaller som minskar vattningsbehovet. 20 gr skulle räcka till 20 L jord!
Då ska det nog blandas.
astrid.m.s
CITAT (astrid.m.s @ 06-08-2004, 21:33)
Swellgel? Kanske är det som är i min skål?
Hittade under tillbehör i en katalog. Det stod  att det är vattenhållande kristaller som minskar vattningsbehovet. 20 gr skulle räcka till 20 L jord!
Då ska det nog blandas.

Swell Gel

Nu har jag sökt på ordet och hittade mer information.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
*Felix matte*
Här en tråd där swell gel diskuterats
astrid.m.s
CITAT (Felix matte @ 07-08-2004, 07:58)

Bra! Nu har jag fått en hel del information. Ska väl testa med det jag har.
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon