pialotta
Var inne på Tomatsidan nyss för att läsa om ev. toppning av tomatplantor, vilket min man säger att jag måste göra -Nu, annars får vi inga mogna tomater!-
Men det verkar vara en hel vetenskap att odla tomater, de skall ha viss jord och får inte växa hur som helst, tjuvas etc. Puh /river mig i håret/
Det stod dock inget om toppning.
Skall tomaterna toppas? Måste sidoskott skäras bort?
De växer som 17, mina plantor, massor med blommor, blad och stammar, några är 160 höga och en del små gröna kart.
Har 10 olika sorter + vildtomat, alla fick jag som pyttisar av en vänlig Lisa...

Hälsningar Pialotta
ester
Alla sorter ska inte tjuvas. Mormor lärde mig att efter att plantan delat sig sju gånger skulle den nypas av för att inte ränna i höjden utan lägga sin kraft på att producera tomater. Alla små skott som kommer i bladvecken skulle nypas bort.
När så plantorna är stora och tomaterna gröna så brukar jag klippa bort onödig bladmassa. Så att solen kommer åt att göra frukterna röda.

Jag har 5 sorters tomater i växthuset och på verandan. Alla har gröna frukter och ampeltomaterna har vi redan skördat knallröda och söta tomater från wub.gif Men sekatören har gått fram ordentligt bland plantorna!
pialotta
Då får jag gå ut och räkna imorgon, inte till 70 x 7, men väl 17 x 7 - men det är en sån oreda av blad och grenar att jag nog också måste rensa in lite luft och ljus. Jag satte plantorna glest, 75 cm emellan eller nåt, men nu är allt en enda härva av grönska och uppbindningstrådar... laugh.gif
ammi52
rolleyes.gif Hej jag började i år med att odla i mitt växthus. Det är inte så svårt. Tomaterna skall toppas så att kraften går ner i tomaterna i stället för att gå till nya grenar . Jag har váttnat i gång i veckan med nässelvatten och det är hjättebra. Inget spinn eller annan ohyra har jag på mina tomater,gurkor, druvor psyllalis eller mina paprikor. Prova .
Lägg 1kg nässlor iblöt i 10 l vatten, 1 vecka, Tag bort nässlorna och späd
1 liter nässelvatten med 10 l vatten och vattna , du kommer att se skillnad MEN det lucktar mycket illa., Det får man ha överseende med.
Lycka till
Ammi 52
pialotta
hej ammi52
tack för nässelvattentipset, men jag vet inte om jag behöver använda gödning, växtkraften är det inget fel på, tvärtom. De växer på en gammal gödselstack (hästskit + torv, mums)
Idag har jag varit där och rensat fram tomaterna, det var många som gömde sig i röran!
Även smakat de första.
Det är intressant att se hur de olika sorterna växer olika, en del är raka och ståtliga, andra är väldigt röriga. Olika färg har de också, och bladen är olika. Avlånga tomater fanns också.
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon