Full version: Fredskalla
_underground_
Nu undrar jag över en sak.
Jag har en fredskalla hemma, ganska stor. Den står inte i solen (det har jag läst att de inte ska göra).
Den vill bara inte överleva verkar det som, den hänger och ser tråkig ut mest hela tiden.
Jag hade en likadan tidigare men den dog helt, den reste sig när jag vattnade men dagen efter låg den igen.
Hur ska man sköta den? blink.gif
Fenja
Den kanske står i en liten kruka? Då kan de bete sig som du beskriver och börja ruttna för att vattnet stannar kvar bland rötterna. Prova ge den en ny stor kruka så kanske den repar sig.
Mvh
Fenja
_underground_
Tack för svaret!

Jag tycker att krukan jag har nu är stor.
Jag har fått den av min mor "felix matte" som skar ut den ur sin "jätte".
Kan det ha något med saken att göra?
Nåja, jag får försöka plantera om den och se vad som händer, det känns ju trist om den här också ska dö.

MVH/Mia
Fenja
Då kan den säkert lida lite av "flyttchock"! Har du en skuggig plats på balkongen så skulle den säkert trivas där och få lite hjälp med fukthållningen, åtminstone på nätterna. Du kan ta bort en del av de största bladen för att underlätta för den.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon