Full version: Akvarium
MRLINDELL
Appropå vatten & firrar hemma ....

Hur kan ett Dansktillverkat akvarium kosta nästan dubbel så mycket i Sverige som i Danmark. Jag avser ett Akva-Stabil Effect-Line 250 liters med aluminiumram, Heltäckande, öppningsbar dubbel-ljusramp och Aluminium-möbel.

Ett ganska så trevligt akvarium som passar i vilket vardagsrum som helst.
kristerh
Det är väl alla grossister och mellanled som skall ha sitt...
sedan vet jag inte om momsen skiljer mellan oss.
krister
Anna i Örsjö
Hej MR!

Prissättning gör utifrån: tillverkningskostnad, leveranskostnad, vinstandel och framför allt vad marknaden "TÅL". Dvs man tittar på vad liknande produkter kostar och vilken högstapris kunderna kan acceptera. Därav prisskillnaden. Ta t ex legoklossarna de har länge varit dyrare i Danmark (där de tillverkas) än i Sverige. Bor du inte alltför långt från Skåne föreslår jag ett Danmarks besök. Glöm inte Tivoli om du kommer till Köpenhamn.

MVH Anna
MRLINDELL
Vi har redan diskuterat det. Man får en kul resa på köpet om man tar svängen över danmark och löser ett kort som gäller all tåg/båt/buss trafik över en helg för alla. Helt otroligt vad gränshandel börjar bli intressant.
andersen
Annars så kan man köpa beg butiksglas och bygga ett akvarium själv det är inte så svårt.
MRLINDELL
Om nu möbel som skall klara 300 kg och ljusramp kostar mest av det där är det ingen mening att försöka bygga ett själv, man känar några hundringar men tar en stor risk och spelar högt ang vattenskador mm.
andersen
MRLINDELL Till möbel går det utmärkt att bygga upp med leca stenar eller tegelstenar, åvan på det lägger man en skiva+frigolit inget märkvärdigt alls.

Jag byggde akvarium till zoo butiker i stockholms omr på slutet av 70talet köpte glas i från polen.

Ang risk för vattenskador så finns den oansätt hur du anskaffar ditt akvarium.

Här en länk i ämnet http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page103.html
Killensomvillhagrönafingrar
Självklart kan man bygga eget kar men med tanke på hur mycket kar det finns på begagnat marknaden är det inte så intressant finner jag.

Har man hittat just akvariet man vill ha i Danmark så är det klart man skall köpa det där. Bara en sak som jag reagerar på, varför köpa så litet?

Varje gång jag köpt akvarium har jag efter några månader insatt att det är för litet. Så även denna gång, men 1,5 kubik får väl duga. *drömmer om 3 kubik*
MRLINDELL
Storleken beror mycket på hur mycket plats man har. Har även tittat på ett 325 liters ... Hellre 2 st lagom än ett för stort.
MRLINDELL
Det blev ett akvarium till slut. Jag köpte ett nästan nytt med Eheim Proffessional ytterfilter, Jäger 200W doppvärmare och ett 250L MP möbel akvarium i gott skick, max ett år gammalt för 3000 sek om jag fraktade bort det själv. Jag hade ett 90L till fiskarna medan det nya gjordes i ordning hemma. Alla fiskar överlevde transporten från Farsta till Uppsala.
Jag har köpt till 25 st Cardinaltetror och två st roliga Leopardkräftor som går ut och "knipsar" med klorna och knycker en mumsbit från fiskarna ibland när jag ger dem fryst räkcoctail.

Just nu mitt i värsta byggrörarn kring trappen ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon