Ingo
Jo, i höstas frågade jag om vad jag skulle göra med ett bigarråträd (Sam) som har stått och stampat utan nya långskott sedan jag planterade det för nästan fem år sen. Jag funderade över om jag skulle gräva upp och fixa lite bättre jord runt det och fick råd från bl a Cilla.

Och så, utan att jag hunnit med att följa förslagen, så började det skjuta skott nu i juni! Flera av dem är nästan meterlånga nu!
Så vad har hänt? Jo:

För det första avverkade grannen i mars en stor tall som stod just innanför hans tomtgräns, sex-sju meter från mitt körbärsträd. En stor del av körsbärets rotzon var i regnskugga av tallens krona.

För det andra planterade jag i april ett nytt plommonträd fyra meter från körsbäret, och eftersom det är så stenigt och magert i det där området grävde jag en rejält vid grop, med följd att körsbäret fick en reservoar av näringsrik jord på tre meters avstånd. Kanske har det hittat dit med rötterna.
För jag tror att de här träden rätt fort får väldigt utbredda rotsystem i den här marken, de drar iväg i jakt på bättre jordmån. När jag tog bort mitt gamla döda plommonträd (omtalat i ett annat gammalt inlägg wink.gif ) och där grävde en stor grop för att plantera min maackia (omtalad i ett tredje gammalt inlägg tongue.gif ) upptäckte jag att plommonets rotsystem bestod av dels en härva smårötter i den lilla planteringsgropen, dels några långa rötter som rände iväg spikrakt utan förgreningar just under grästorven. Så körsbäret hade säkert redan tentakler i närheten av det nya plommonträdets grop.

Men nu kommer frågan. För att säkra framgången är jag fortfarande intresserad av att förbättra jorden åt körbärsträdet - inte i riktning mot det nya plommonträdet, där törs jag inte störa ifall det är den jorden som körbäret har hittat till - men åt andra hållet. Fast de där ytliga rötterna som gamla plommonträdet hade bekymrar mig. Hur ska jag kunna gräva utan att förstöra körbärets rötter om de växer likadant som plommonets, d v s precis under grästorven? Eller ska jag gräva upp en "tårtbit" i taget, så att trädet hinner ersätta förlorade rötter med nya som växer ut i den förbättrade jorden innan jag gräver nästa bit? I så fall, hur stor bit i taget ska jag ta och hur länge ska jag vänta innan nästa?

Ett PS (varför blir mina inlägg så långa? är jag en särdeles surrig typ?): Mitt gamla plommonträd (Czar) blev som tidigare sagts brunt förra hösten, inifrån och ut med början i mitten av augusti; frukten mognade med sen tycks det ha dött, för till våren var det inte ett livstecken och när jag tog bort det var stammens nedre del rutten. Blev inte klok på varför.
Nu verkar något liknande hända med grannens plommonträd (Victoria) fyra meter bort: Det är nästan helt gult nu och ser väldigt trött ut.
Man skulle kunna tro att det led av torka men det låter ju löjligt en sommar som denna.
Kanske det är tvärt om, rotröta som Cilla föreslog nån gång. Träden stod mycket likartat till. Liten djup grop i svagt sluttande mark av sten och åter sten inbäddad i omväxlande skikt av finkornig sand och moränlera, hårt packat så man får hacka i stället för att gräva. Båda träden dessutom rätt djupt satta (ingen planteringskulle) och en meter från en brantare sluttning, som det kanske är avrinning från. Resultat, vattensamling i gropen?
Cilla
Du har säkert rätt i att det unga körsbärsträdet fått hjälp både av mer vatten efter tallfällningen och mer näring av nya växtbädden invid. Om din jord rä torr och stenig är det säkert sommarens nederbörd och mindre avdunstning som hjälpt till också. Både plommon- och körsbärsträd är törstiga träd. Samtidigt gillar de inte att stå i fuktig lera, så de är inte helt lätta att tillfredsställa.

Själv har jag särskilt med körsbär fått vattna en hel del varje sommar, även vuxna träd.

Träd brukar klara att få en hel del finrötter avskurna, de som är tjocka som hästtagel. Dessa växer ut relativt snabbt, och kan börja växa i gömda anlag också från de lite grövre rötterna om de förloras i ändarna på rötterna.

Merparten av näringstillförseln och jordförbättringen kan man göra genom mycket ytlig avtagning av grässvålen. På mossklädaa gräsmattor kan man ibland riva av den med en kratta, och sedan lägga på ett lager kompost och på våren kogödsel.

Vill du hjälpa trädet att nå vatten från djupare jordlager kan du gräva lite djupare på en mindre yta. Djupare än 40-70 cm borde vara onäödigt också på magra jordar.

Någon slags generell tumregel för hur stora ytor man kan sabba rötterna på finns inte riktigt. I stadsmiljöer räknar vissa med total trädvitalisering om trädens rötter skadats inom 30-40% stora områden, dvs av hela rotområdet. Att ett år gräva upp en yta på 1 m2 borde inte skada plommonträdet, särskilt inte om du renskär de ev rötter du fnasar av.
Ingo
Tack, vad bra, då har jag lite mer idéer. Utifrån det tror att jag ska pröva en kombination av att krafsa bort torven på en större yta och gräva djupare på en mindre yta. Och så finns det en del gropigheter i marken där jag kan få på en extra decimeter jord utan att ta bort mer än torven.

Och grannens stackars plommonträd börjar nu gå från gult till brunt, precis som mitt gamla gjorde förra året. Hoppas verkligen att det är miljöfaktorerna och inte någon läskig sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon