Hej,
jag undrar om man ska/brukar gallra gröngödslingsväxter?
I våras sådde jag en köpt gröngödslingsblandning (honungsfacelia, blodklöver, bovete) runt ett nyplanterat träd. Jag följde fröpåsens riktlinjer om mängd frön per kvm och de kom upp väldigt tätt men det stod inget om att gallra på påsen, så jag lät det vara. Plantorna blev höga och skrangliga och lade sig när det första slagregnet kom. Sen reste de sig i topparna och fortsatte skjuta i höjden, slogs ner av nästa ordentliga regn, sköt uppåt igen o s v. Det hela blev väldigt trassligt och skräpigt, även om det hade en viss vildsint charm när honungsfacelian blommade som mest.
Så jag undrar om jag ska gallra nästa år eller inte...
annaridell
04-08-2004, 15:54
en gröngödsling ska väl inte behöva ha krav på sig att vara snygg. jag hade samma påse på mitt trädgårdsland och då gjorde det iochförsig inget att de blev så långa. Finns det inte påsar med bara klöver. nån som inte blir så hög. lupiner som gröngödsling finns ju också.
CITAT (annaridell @ 04-08-2004, 16:54)
en gröngödsling ska väl inte behöva ha krav på sig att vara snygg.
Nej, naturligtvis inte. Men om den ändå råkar se snygg ut så är det ju ett plus, särskilt när man har en liten trädgård där det känns som att varje kvadratmeter räknas. Och honungsfacelian såg så frodig och härlig ut först, så det kändes tråkigt när regnet slog ner den, därav min fundering...
Jag tycker också att detta är ett problem med de gröngödslingsväxter du nämner Ingo. De pinnar upp som spiror och slås ned av regn och ser mosiga ut. Inte helt kul i en liten trädgård.
Här finns utrymme för många experiment och idéer.
Gallra tror jag inte på, snarare måste man plantera tätt för att de ska spira på bra när det är torrt och inte vika sig i blåst mm. Mina täta gröngödslingsmattor blir mer lyckade än de som glesas ut.
Ett annat som är säkert, och det är att andra årets självsådder eller nysådder på samma område brukar bli starkare än första året. Säkert är det för att jorden blivit bättre andra året.
Ett tredje som är säkert, är att gröngödslingsväxterna liksom alla andra nysådder måste ha vatten vid torka och att de växer urkasst om jorden är helkass. Ibland hamnar man i den komiska situationen att man måste lägga lite kompost och vattna lite för att få jordförbättrarna att kunna göra sitt jobb...
Jag har hittills lyckas bäst med den blandning du nämner när jag
- luckrat jorden innan sådd
- lagt ett tunt lager löv/trädgårdskompost som underlag vid sådden
- sått tätt och kompletterat med extra honungsfacelia (till blandningen som består av den, bovete och blodklöver)
- inte slår växterna första året utan låter dem fröså sig och kompletterar med en sådd till nästa vår (som jag under sommaren slår och myllar ned)
- vattnat på när de börjat spira
Ja, jag kan inte klaga på hur det växte...och det var kanske inte så konstigt eftersom jorden var nylagd (alltså lucker) och berikad med rätt mycket kogödsel och kompost. Men jag ska testa det där med att låta dem fröså sig och se hur det blir.
Men i så fall, får jag verkligen inte slå dem alls i år? Även om jag väntar till de har fröat av sig?
Jo när fröna mognat kan du slå ned dem. Ibland tar det dock lite tid och grönmassan har hunnit vissna. Ofta tycker jag man får välja - behövs grönmassan i år eller behövs fröna till sådden nästa år...
Ibland frösår de sig bra, ibland blir det lite för glest. Ett par år får man nog räkna med att så i lite extra frö på stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.