Full version: Kamomill
ifibi
Hej!

Jag undrar vilket som bevarar örtens egenskaper bäst, att frysa in kamomill eller att torka den?

Är det någon skillnad?
Fenja
Du kan göra både och. Jag brukar torka mina i ugnen på ca 70 grader.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
vad på kamomillen är det man tar?, på min gård växer det en hel del kamomill, och är det bladen eller blommonram man tar?, jag har för mig att det är bladetn, skulle gäran skörda det, kamomillté e ju rejält gått
Fenja
Jag torkar blommorna.
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
aha, okejj, ajja de e väll bara att gå ut och slita av blommorna då, ska blommorna va i nått specielt stadium eller?
ifibi
Jag har sått min Kamomill i kruka på balkongen. Blommorna är ganska små. Kan man fortfarande torka dem i ugnen, och hur länge skall man torka dem?
Fenja
Väl utslagna men inte överblommade, skörda mitt på dagen i full sol!
Mvh
Fenja
anna_rispan
Halloj! En bra tråd det här.

Jag har en del kamomill på min odlingslott nu. Plockade av blommor som ligger på tork o slängde bladen. Det hade jag visst inte behövt för sen hittade jag info om att om man gör avkok på bladen så har man sköljvatten till håret. Det ska tydligen göra håret blankt. Nån som testat?
Sailor Pluto
Det ska visst bara funka för blondiner, och jag har röd-brunt hår med blonda slingor (plus två decimeter svart i topparna, som är kvar sedan flera år tillbaka! Svart färg går aldrig ur riktigt). Kanske skulle synas på slingorna iofs g.gif . Måste prova snart! För jag tror faktiskt att det fungerar, om man tänker på att kamomillextrakt används i schampo för ljust hår.
anna_rispan
CITAT (Sailor Pluto @ 12-06-2007, 13:06) *
Det ska visst bara funka för blondiner, och jag har röd-brunt hår med blonda slingor (plus två decimeter svart i topparna, som är kvar sedan flera år tillbaka! Svart färg går aldrig ur riktigt). Kanske skulle synas på slingorna iofs g.gif . Måste prova snart! För jag tror faktiskt att det fungerar, om man tänker på att kamomillextrakt används i schampo för ljust hår.

andra örter finns väl för andra hårfärger?
noora
Salvia sägs vara bra för brunt/rött hår. Jag har bara provat en gång, då märkte jag ingen direkt skillnad men man kanske måste använda det flera gånger.
Sailor Pluto
Jodå, det finns för andra hårfäger också smile.gif ! Inte för att jag vet vilka örter/växtextrakt som används men det borde gå att ta reda på. Ska prova salvia några gånger kanske, och se vad som händer smile.gif . Om inte annat så luktar det gott...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon