Full version: sockerannonna
abborrmaster
Fick presis fröna på posten hur och när ska jag så?

/Simon
Ingrid på Västkusten
Vad heter den på latin?

Det är välan inte cherimoya va?

Hälsar ingrid
Gunvor Nilsson
Annona squamola (el. squamosa) eller Sockeräpple på svenska.

http://www.uog.edu/cals/site/POG/annonas.html

Jag tror att sockeräpple är ungefär som cherimoyan som jag odlat för många år sen när min son kom hem från Madeira med frön. Jag stoppade bara ner fröna i jorden och det dröjde nog ganska länge innan de grodde. Sen hade jag dom några år men ohyra tog livet av dom till slut.
abborrmaster
sådd året runt allså gunnvor?

/Simon
Gunvor Nilsson
Jadå Simon, peta ner den i en kruka och håll jorden fuktig bara. Den behöver inte stå i ljuset så länge det inte syns något på ytan. Det dröjer nog en-två månader tippar jag innan något rör sej ovan jord. Nu vet jag inte hur stora fröna är på sockeräpplet men ser det stort och hårt ut så lägg i ljummet vatten några dagar innan du planterar det.

Om du får problem med mögel på ytan så läste jag ett tips i gamla forumet: pröva med malen kanel på ytan eller spraya med en blandning av Atamon (flytande konserveringsmedel till frukt och saft - finns i mataffärer). ½ liter vatten+ 1 tesked Atamon. Bara spraya - inte vattna!
Petran
Hej på dej !
Ifall du har ngn tillskotsbelysning kan du så dem nu, annars kanske du ska vänta till mars.
Hej hopp ! tongue.gif
abborrmaster
jaså du har odlat dem tidigare? Jaja, peta blir det, fast de åker i koppen nu...

Tack för alla tips....

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon