lena:-)
Mellan regnskurarna och äntligen ledig så ser jag att de framrensade rhododendronbuskarna ser eländigt ensamma ut. I rabatten växer Ölandstok som ser gräsligt förmycket ut, trots att jag beskar den kraftigt i våras. Lila rosenstav (?) är fula i rabatten. mad.gif
Fel överallt liksom
Innan jag hittat detta forum hade jag helt sonika grävt upp ötoken och satt den lite framför Rhododendron och fyllt mellan med rosenstaven.
Nu vete sjutton! sad.gif
Nån som vet mer, eller kan jag gräva glatt, kanske inte nu utan lite senare? Eller skall jag bara kasta bort ötoken och dom där fula pinniga sakerna som inte får plats heller ........
men tänk er ..Rhododendron med lite gult och lila i samspråk .....
blink.gif blink.gif blink.gif
gmasterb
Visst kan det bli snyggt, men personligen tycker jag att det ändå kan bli för kontrast rikt.
Åt andra sidan blommar inte roddar samtidigt som ölandstoken och rosenstaven och det är en fördel.
Men hade jag varit med och bestämt hade jag placerat surjordsväxter på samma ställe istället så får man en snygg harmoni där alla växter trivs.
Sedan är jag en anti ölandstoks person..
Jag hade köpt ett par snygga barrväxter eller kanske magnolia om en sådan kan överleva i ditt klimat..
Lycka till..
//Stefan
carren
Ölandstok är inte min favoritväxt, kan jag ju bara säga. Har själv dussinet utefter söderväggen och de ska bort så snart jag bara får tillfälle att plantera något annat istället. Nävor i matchande färg som marktäckare (om du har en lila rhododendron )är jättesnyggt tycker jag. Likaså någon stilig barrväxt med stramare växtsätt, typ en. Även stora ormbunkar gör sig i sällskapet. Näe, jag skulle nog skippa tokarna om det alternativet finns! Lycka till!
kerstin z5-6

Det finns många roliga Rhodde sällskap smile.gif
Rosenstaven bör få ett mjukt bulligt sällskap -i bladformen alltså ....
Ev kan den trivas med rhodden men jag är tveksam -O ölanstoken tar över ..
lena:-)
................hm....kanske skulle förflytta token till saligare ängar ialla fall...
jag gillar den inte alls nämligen men tänkte att den skulle få lite undanskymd tillvaro. Rhododendron står i utkanten av trädgården och har varit mest bara övervuxen av kaprifol, den står egentligen inte ens i nån rabatt. ..... wacko.gif wacko.gif wacko.gif .....hm det får bli ett provgräv imorron....ställer undan token bakom komposten, överlever den får den bo där istället bland snigeleländet. .
Men rosenstaven.......vad hittar man på till den..rundare omgivning? Blir kanske också komposthörnet
..Varför klarar sig sånna växter som man inte tycker om och inte dom som man tycker om? sad.gif sad.gif
Hannele
lenasch, det är en utmaning att göra något roligt även av 'fula' och 'tråkiga' växter!
Hannele
Kerstin, det var en vågad bild!
tongue.gif Du härmar väl inte mej...?
carren
CITAT (lenasch @ 04-08-2004, 22:42)
Men rosenstaven.......vad hittar man på till den..rundare omgivning? Blir kanske också komposthörnet

Hjärtbergenia har ju runda blad och är anspråkslös men den är ju lite speciell den också, inte alla som gillar den. En klottuja eller en formklippt buxbom kanske? Det är i alla fall runt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon