supreme
10-02-2003, 22:23
Hejsan
Går i planerna att starta en sparris odling och undrar om någon känner till något företag som säljer plantor. Ska man så så tar det ju evigheter(3 år) innan man får någon härlig sparris att knappra på.
Och finns det någon här som vet vad man får betalla för en planta.
mvh edvard
Ingrid på Västkusten
10-02-2003, 22:36
Sinclairsholm i Skåne tex. Om Du går in på Älvsjömässans hemsida finns där en adress då de är utställare på Älvsjömässan i Mars. Prislapapr jag ahr sett är ju 15-25kr per styck och det är de högproduktiva hybriderna de säjer. tar tre år innan man får käka så likabra att anlägga snart.
Ett sparrisställe til ärmed Österlensparris -------värt att kolla upp det med.
Örtagårdne i Vinslöv har goda kontakter med sinclairsholm och man kanköpa via dem 8 kunde man förra rået de hade en hel BACKtrave med plantor förra året - jag var så sugen!!)
Säger hon som inte heller har ett sparrisland men som längtar efter ett!
Sinclairsholm kan man köpa sparris på postorder från också - bara att ringa så skickar de i planteringstid
http://www.mattorg.skane.org/foretagl.asp?...gid=521013-3574.
Men plantorna får man också vänta på. Från frö tilll skördbar sparris är det normalt 4 år, från planta 3 år.
Cilla
Ingrid på Västkusten
11-02-2003, 07:54
Tack Cilla för länken nu vat jag vart jag skall ringa :-)
Lila sparris ser man sällan i Sverige - undras om det enbart är färgen som är annorlunda - inte härdigheten.
Hmmm,
Hälsar Ingrid
Kaja Lund
11-02-2003, 10:37
Jag köpte 10 sparrisplantor från Sinclairsholm i somras och dom växte så det knakade och blev jättfina. Det kom massor med skott och det är ju kul när det blir så redan första året. Nu till sommaren ska vi faktiskt fuska och ta nååååågon o prova... kan bara inte låta bli!
supreme
19-02-2003, 22:32
Hejsan
Tackar för alla svarna.
Jag har varit i kontakt med österlensparris eftersom att min odling kommer att ligga precis bredvid deras ungefär.
Ska köpa 4000 st och får dom då för 7.50 st
Det kommer att bli en kanonfin odling, men enligt de så ska det gå att skörda redan första året, men endast i 10 dagar. Andra året kunde man ta lite mer och 3 kunde man köra på ända till midsommar.
E de någon som vet var vi kan sälja sparrisen vi producerar så är jag tacksam för sörslag, annars blir det väll auktion och restauranger.
mvh edvard
CITAT (supreme @ 19-02-2003, 22:32)
E de någon som vet var vi kan sälja sparrisen vi producerar så är jag tacksam för sörslag, annars blir det väll auktion och restauranger.
Ta kontakt med de stora dagligvarukedjorna, Dagab och Coop. Det borde finnas intresse att köpa svenskproducerad sparris, åtminstone jag skulle gäääärna köpa, då jag inte kan odla själv på min pyttelilla gård...
När jag läste om ditt projekt började det bokstavligen vattnas i munnen på mig.
Jag bodde i 3 år utanför Hannover, dvs mitt i det tyska sparrisdistriktet. Varje dag under säsong åkte jag till någon odlare och köpte riktigt färsk sparris. Tyvärr är ju den vi köper i våra affärer tämligen träig och hälften försvinner vid skalning.
Kanske jag skulle satsa på odling?

Nej, för mycket jobb och jag är för lat.

Har jag tur kanske någon yrkesodlare satsar i mina hemtrakter...
supreme
02-03-2003, 22:10
Hejsan igen
Jag går fortfarande i planerna på att starta odlingen, men det verkar inte riktigt bli i år, men nästa år kanske.
Har kollat lite och i affärerna verkar det endast finna någon slaks hängig kinesik grej eller något, ser inte alls kul ut iaf. Så tror att det finns ett tillräckligt stort uderlag för odlingen.
Mvh
e_sedell
03-03-2003, 20:27
ja jag skulle ha köpt i af, jag har totalt misslyckats med min sparris. Har du testat förut?
supreme
25-03-2003, 22:21
Hejsan
Då är jag här igen. Har alldrig odlat sparris innan faktiskt. Det fick bli så att jag köpte 1500 frön (storpack) och har planterat i 10 minidrivhus ska ha de i trädgården i 2 år har jag tänkt och sen ska de planteras på åkern.
Mvh
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 22:28
När båda firmorna står p Älvsjö och säljer plantor som är ettåriga?
Bara ett tips :-))
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.