Full version: Rosplantering
Annica i Sörmland
Hej svejs!

Nu, eller snarare förrförra veckan.... Nåja, jag har beställt rosor från rosenposten. Så i förra veckan fick jag ett brev där de meddelade att mina rosor kommer att levereras i slutet av september (om jag inte hör av mig till dem) för att jag ska få så fina plantor som möjligt. "Rara människor, det där.." tänkte jag. Men så kom jag på att det kanske blir försent att plantera de rara rosorna då.. Vad säger ni som är bra mycket kunnigare än vad jag är... Kommer det att fungera med en så sen plantering?

För skojs skull har jag kikat lite i Nyköping efter samma rosor som jag beställt... Hur kan danskarna vara så billiga?! Den ros jag betalar 40 danska kronor för kostar 110 kronor hos Växtmästaren.... Eller är det skillnad på plantornas storlek....

Många tankar blir det i huvudet på en stackars nybörjare... Som tur är kanske de samsas.. tankarna alltså! laugh.gif wub.gif
kerstin z5-6
Rosenposten levererar aldeles utmärkta exemplar -jag beställde 50 st förra våren -priset är verkligen bra
September lär vara en idealisk månad i Sörmland för rosplantering -gräv djupt! -De är alla okulerade ! smile.gif
Lycka till i rosträsket smile.gif
Hälsar tongue.gif
carren
Jag är också novis på rosor, ja på det mesta i trädgården om jag ska vara ärlig smile.gif så egentligen är väl inte jag rätt person att svara, men ändå.

Efter vad jag har läst så är hösten en väldigt bra tid att plantera rosor på så slutet av septermber blir nog finemang.

Dessutom bllir jag så nyfiken på vad du beställt för rosor, kan du inte berätta! Jag funderar själv på att plantera en Mme Boll/Comte du Chambord eler en Ispahan i den rabatt jag just nu sliter med att gräva.

Tips: Om du söker på Rosenposten så kan du säkert få en uppfattning om kvaliteten för det verkar vara många här på odla som beställer därifrån.
Annica i Sörmland
Jag valde rosenposten just för att andra glada grävare här på odla nämnt det vid ett flertal tillfällen. Och är det nåt jag lärt mig så är det att lita på er! wub.gif

Jag har beställt tre rossorter - två rabatt- och en klätterros. Amber Queen - gul rabattros, Pascali - vit rabattros och Warm Welcome - gul klätterros. Jag börjar i liten skala med fyra rabattrosor, två av varje, och en klätterros. Just för att jag är novis. Rosorna valdes pga deras färg, jag ÄLSKAR gula rosor och sambon ville gärna ha en vit. Klätterrosen blev vi båda förälskade i så det valet var inte svårt!

Tack för svaren! Lovar att gräva riktigt djupt så hoppas vi på god utdelning nästa sommar. Lovar dessutom att fota duktigt nästa år! biggrin.gif
carren
Åh vad kul, det låter vackert. Lova att återkomma med foton!
gmasterb
En stor anledning till att rosenposten kan vara så mycket billigare än svenska växtmästaren beror på många faktorer.
Först och främst så är det ett helt annat klimat, och ger odlarna en extra månad jämt emot stockholmstraktens odlare. Sedan är det billigare att frakta ympmaterial och liknande från holland och tyskland till danmark för uppdrivning. Ytterligare en orsak är att plantorna står i odlingen tills någon beställer, alltså inte lika mycket svinn att slänga som nu växtmästarna och andra gardencenter får göra. Kan fortsätta. Men vill inte trötta ut alla.
Lycka till med rosorna..
Ska nog överväga att kolla in vad de har för rosor..
//Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon