Full version: Hur djupt gräver ni
carren
Jag gräver och gräver och gräver och... det tar aldrig slut, känns det som! Jag håller på och gräver en perennrabatt där det tidigare varit gräsmatta och björnbärsbuskar. Läste att två spadtag djupt var att rekommendera om man tänkte plantera rosor och det vill ju jag så nu gräver jag en så där 50-60 cm djupt och det är ett d-a slitgöra även om rabatten är högst 7-8 kvadrat. Spett och yxa för att få bort rötterna, svettigt värre. I och med att björnbären stått där jag gräver så antar jag att det är rätt smart att gräva så pass djupt. Men jag undrar ändå om jag tar i i överkant.

Hur pass djupt brukar ni gräva när ni anlägger en helt ny perennrabatt?
kerstin z5-6
Inte mycket ,jag bygget uppåt i stället + 50 cm
carren
Aj då, det var ju smart förstås biggrin.gif Att man kommer på alla bra grejor när man redan har hunnit havvägs...Nej men det ska jag helt klart testa i en annan rabatt. Just denna ligger invid garageväggen så det får nog bli att gräva mer neråt.
kristerh
Fortsädd att gräva du tongue.gif blommorna kommer att bli så fina.
Grävde själv för ett par år sedan en blomrabatt åt min mamma som blev
ca 1m djup 2,5m lång (pust) det såg ut som jag grävde en grav, fyllde den sedan med planteringsjord, kompost samt kogödsel, jag har aldrig sett sådan växtkraft som i den rabatten, allt verkar trivas.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon