Fisan
Jag har planterat en ljusrosa rhododendron tillsammans med mina kärleksört, , men jag skulle vilja ha nåt mer i den rabatten. Tyvärr har jag hjärnstopp, fantasin räcker inte till... wacko.gif Den aktuella rabatten har förmiddagssol, ligger intill huset och verandan och känns lite "bortglömd". Det vore roligt att få den lite aktivare, så har ni tips (gärna med bild, namn säger mig inte så mycket, än) så tas allt tacksamt emot! smile.gif
gmasterb
Finns en massa som du kan plantera. Men sedan är det frågan om rodden kommer att växta så mycket att allt annat ger upp.. Det kan vara svårt att blanda perenner med vintergröna växter eftersom att perennerna kan ha det svårt att komma igång på våren..

Men använd gärna andra surjordsväxter tex. som cypresser, thuja eller andra azaleor.
Annars finns det även skuggtåliga växter som skulle kunna täcka upp jorden. En bra växt är i så fall myskmandra Gallium odoratum
Hur som helst. Lycka till..
//Stefan
Ann-Britt
Jag har planterat växter i silvergrått (t ex malört finns i olika modeller, låga till höga, smala) och en blå veronika (höga, smala axliknande blå blommor) tillsammans med en av mina rhododendron.
När pionen blommat över kommer malörten och de blå blommorna och gör att det inte ser så tomt ut.
Rosor passar också bra, blommar ju oftast i juli, när roddan är slut.
Längst fram kan man ha blå kantnepeta, blommar länge.
Lycka till!
Ann-Britt

Man ska visst inte svara på inlägg så här sent - Du pratar om rhododendron och jag tänker på pioner... fast jag skriver rhododendron!
Om man börjar om från början... Astilbe är jättefint tillsammans med en rodda, likaså liljor av olika slag.
I min roddagrop har jag rödbladig revsuga som marktäckare och så naturligtvis olika slags ljung. Satte för några år sedan myskmadra som Stefan föreslår, men den tog över hela rabatten!
Blåsvingel (ett blåskimrande gräs) är fint också!
Nu går jag och lägger mig! God Natt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon