MrNorth
Fyndade idag 6 st 50:- plantor med bergsbambu.. Ville ha en härlig bambu-dunge på tomten och trädgårdsmästaren rekommenderade jag skulle plantera dem vid detta hörnet... längre till höger har jag en veranda där jag egentligen ville ha dem, men man tyckte att det skulle bli för mycket skräp på verandan då... så det blev att jag planterade dem såhär:

De är inte så stora nu men om nåt år hoppas jag de har växt upp till nån meters höjd och buskat till sig.. tanken är att de skall smälta ihop till en "stor" buske...

En liten bild på min rosrabatt såhär i farten...

Åsikter om placering och hur man lyckas med bambudungar tages tacksamt emot...

MVH
Henrik
andreas i uppsala
ser fint ut.Räkna inte med att tillväxten kommer i rå.Först på tredje året sattsar den på allvar. Var bor du?
MrNorth
Bor i Blekinge... zon1
Hur långt från väggen bör man egentligen sätta dem.. fick en tanke om att jag satt dem för nära väggen...

Ju mer jag tittar på bilden desto mera "fel" känns det att placera bambu så... När jag tänker bambu-dunge tänker jag hörna... inte runt ett hörn... men jag vänjer mig väl vid tanken... ser nog inte lika hemskt ut när de har växt till sig...(hoppas)wacko.gif

MVH
Henrik
andreas i uppsala
det spelar ingen större roll. När de väl blir större kommer de hänga av tyngden från bladen. Du skullealltid kunna plantera en till någon meter framför de andra så kan det med tiden bli väldigt fint. Bambu kan allti trimmas
MrNorth
en fråga... på första bilden.. till höger om bambun tänkte jag sätta lite lågväxande tujor eller cypresser... eftersom köksfönsten är där. Men sedan vid verandan (allra längst till höger) tänkte jag ha nån lite högre 1.5-2m hög buske eller träd. Jag vill helst den ska ha samma karaktär som bambu... finbladig, relativt tät... tåla lite skugga. OCh så helst nåt man hittar i en japansk trädgård smile.gif Nån som har förslag? På andra sidan om verandan har jag en japansk lärk.. jättefint träd smile.gif

Några förslag?

MVH
Henrik - som drömde om bambu i natt...
wolkenkrabber
nån lönn kanskske skulle passa in
MrNorth
Mmm kanske det.. problemet är att jag har en upphöjd veranda som på bilden (det är exakt det huset förresten, bambun är planterad på det vänstra hörnet)

En lönn hade varit kanon men växer nog lite för långsamt för att komma upp till verandraräcket och "buska till sig"... Kanske bättre med nån buske? Det var förresten i just det hörnet (vänster om verandan från gatan sett) som jag hade tänkt plantera bambun ursprngligen...

Hoppas detta förklarar mitt dilemma lite bättre rolleyes.gif

MVH
Henrik
kristerh
CITAT (MrNorth @ 05-08-2004, 09:54)
Men sedan vid verandan (allra längst till höger) tänkte jag ha nån lite högre 1.5-2m hög buske eller träd. Jag vill helst den ska ha samma karaktär som bambu... finbladig, relativt tät... tåla lite skugga. OCh så helst nåt man hittar i en japansk trädgård smile.gif Nån som har förslag? På andra sidan om verandan har jag en japansk lärk.. jättefint träd smile.gif

Några förslag?

MVH
Henrik - som drömde om bambu i natt...

Varför inte någon sorts azalea tex guldazalea, växer kraftigt och passar med det japanska gula blommor som doftar, såg ett reklamblad med något de kallade koreansk azalea, skulle bli 2,5-3m om det stämmer, blommorna var vit/vitrosa, blommar i april maj, kan det vara nåt? azaleorna blir täta buskar enda nackdelen är att de fäller löven på vintern.
krister
MrNorth
Köpte en japansk idegran... tar nåt år innan den växer upp, men blir nog fin, men sin mörkgröna färg...

MVH
Henrik
kerstin z5-6
Känns det fel så flytta dem - du kommer att tänka så jämt ... för mej är bambu en friväxande dunge ... biggrin.gif ohmy.gif
Lena N
CITAT (MrNorth @ 05-08-2004, 01:07)
Hur långt från väggen bör man egentligen sätta dem.. fick en tanke om att jag satt dem för nära väggen...

Ju mer jag tittar på bilden desto mera "fel" känns det att placera bambu så... När jag tänker bambu-dunge tänker jag hörna... inte runt ett hörn...

Jag tror du har rätt i denna fundering. Ta de två yttersta plantorna och flytta fram framför de andra så blir dungen rundare. sleep.gif
Ludvig Johansson
Tänk på att bambu älskar gödsel och vatten. Jag planterade en 1 meters Fargesia Nintida i början av juni. Satte den i sand och täckte med 10 cm gräsklipp. Den har nu tre gånger så många stammar och är ca 2,2 m hög (och växande). Fast det lär ju vara riskabelt att gödsla för sent på hösten då bambukäpparna inte hinner förveda sig (vilket kan göra att de fryser sönder).

Hursomhelst, gödsla, gödsla, gödsla...

Dock lär bambu HATA tång så undvik sådant (algomin?).

Bambu gillar inte att flyttas, och det kan ta ett tag (några år) innan de kommer igång.

Jag har läst någonstans att bambu är snäll mot hus och husgrunder (jämfört med träd).
catlin
Hur långt upp i landet är bambun härdig?
astrid.m.s
Enl. En katalog från Rångdala plantskola är Bambun härdig till zon IV.
Jag bor i zon V och har just beställt 2 st ur Rosenlust trädgårdars katalog så jag hoppas det ska gå bra i a f.

(Synd att de inte sätter ut zonerna i Rosenlusts katalogen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon