Full version: slippa saxen
astrid.m.s
En trimmer vore inte så dumt! Vill ha en modell som är lätt, sladdlös (uppladdningsbar) med bra pris. Letade via internet och fick fram två modeller hos Jula.

Den billigare på 695 kr har varvtal på 8100varv/min och klippdiam. på 230 mm, väger 3 kg märket Tools Meec

Den dyrare på 995 kr har varvtal på 10800 varv/min och klippdiam. på 230 mm, väger 4,4 kg märket Black & Decker

Är det någon som har någon av dessa? Vad har ni för uppfattning om den? Är ni nöjd och är den som ni förväntat er?
Är det någon som känner till någon annan sladdlös modell som ni skaffat och kan rekommendera till mig ? Vilka butiker/företag säljer den?
gammelnalle
Hej Astrid!
Jag har själv en billig Stiga med SLADD !!! Som jag är nöjd med till det jag behöver ha.
Men mitt råd är att du själv skall på PLATS i affären testa apparaten. Vi upplever olika vad som är bekvämt, tungt, lätthanterligt. Och "lås inte" DIG FÖR EN BATTERIDRIVEN FÖRRÄN DU HAT TESTAT. (Du kanske skall ha den i torpet där du inte har ström... då är ju saken klar..)

En batteridriven maskin ÄR TYNGRE .
kapaciteten på batteriet ("bättre batterier" väger mer) säger hur länge du kan använda den innan du måste ladda den.

En "sladdmaskin" måste man ha kabel till vilket du vill undvika (?) men som jag ser det är det ENDA nackdelen.

Men endast den som skall använda den kan avgöra vad som är bäst för honom/henne. Så gå till en järnaffär-stormarknad och KÄNN på flera OLIKA märken och modeller (OCH JÄMFÖR även med sladdmaskiner)

Känns balansen bra.?
Tyngden ?
Hur länge räcker en uppladdning vid normal drift?
Hur lång uppladdningstid?
Reservdelar? (Tillgång och priser på nylontråden tex)
Jämför priser i olika affärer . Stor chans att det snart blir "eftersesongspris"

Lycka till
ÅsaF
Ok. Här kommer svar från en som provat både batteridriven och med sladd. Jag har kommit fram till följande. Har man inte så stor tomt så passar en med sladd bättre för då slipper man tänka på att batteriet ska ta slut mitt i allt. Dessutom är de med sladd lättare att bära runt.

Är tomten över 1000 kvm så råder jag till att skaffa en med batteri eftersom det då kan bli jobbigt med alla skarvsladdar som man måste skarva flera ggr för att komma åt på alla ställen. Det var det som gjorde att vi tröttnade och skaffade en batteridriven. Vi fick nämligen hela tiden gå runt huset och flytta skarvsladden när det tog stopp åt ena hållet för att komma åt på andra sidan huset. Dessutom måste man hålla reda på sladden så man inte klipper av den.
Hannele
Inget mer uppladdningsbart för mej!
Nu kan jag sluta, när jag vill - med sladden i släptåget. Helt OK.
*Felix matte*
Alldeles nyligt köpte jag en Black& Decker med sladd och en sladdvinda till... som når 12 meter... räcker gott till min lilla plätt biggrin.gif
Dessutom så kan jag ha i proppen i ojordat uttag. Batteridrivna vägde alldeles för mycket för att kännas bekväma att jobba med en längre stund sad.gif
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 05-08-2004, 23:35)
Alldeles nyligt köpte jag en Black& Decker med sladd och en sladdvinda till... som når 12 meter... räcker gott till min lilla plätt biggrin.gif
Dessutom så kan jag ha i proppen i ojordat uttag.  Batteridrivna vägde alldeles för mycket för att kännas bekväma att jobba med en längre stund sad.gif

OJORDAT UTTAG !!!?????

inte utomhus hoppas jag verkligen...!!!!

Peronligen har jag över 3000m tomt... och ett antal sladdvindor har jag,, men jag har aldrig lyckats att skada kabeln med trimmern.. däremot med gräsklipparn...

JORDFELSBRYTARE REKOMMENDERAS !!!
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 06-08-2004, 07:35)
inte utomhus hoppas jag verkligen...!!!!

Jooodå..... har inget gräs att klippa inomhus laugh.gif

Så här står det i bruksanvisningen. Ditt verktyg är dubbelisolerat. Det betyder att alla externa metalldelar är elektriskt isolerade från nätet. Det görs genom att placera isolerspärrar mellan de elektriska och mekaniska detaljerna, vilket gör det onödigt att jorda verktyget.

Kanske bör jag ändå ha förlängningssladd och ha den i jordat uttag unsure.gif men......Så här säger Elsäkerhetsverket
gammelnalle
Agneta!! Jag tror ändå inte på att du har ojordat vägguttag utomhus!!! För det får du inte.... och ingen elektriker skulle sätta upp ett sånt..

MEN apparater som är dubbelisolerade (Två kvadrater i varann eller Fi -märkt) KAN INTE JORDAS och skall det inte heller. De flesta av de vanligaste elektriska apparaterna är i dag dubbelisolerade. Så FRÅBN stickproppen går det bara 2 "trådar".

I regel är dessa apparater AV PLAST !!!
Borrmaskiner, Gräsklippare, Häcksaxar osv...

Skillnaden i vårt språkbruk är att när de skriver vilket gör det onödigt att jorda verktyget.
så menar de att den kan anslutas till vilket uttag som helst... INTE att UTTAGET utomhus inte är jordat...

Många andra saker som skall användas ute är av metall och måste därför vara skyddsjordade. Det är därför som du kan använda en "skyddsjordad" stickpropp inomhus i ett "ojordat" vägguttag. Men inte en ojordad stickpropp i ett jordat vägguttag....
Eva i Skåne
CITAT (gammelnalle @ 06-08-2004, 09:13)
Många andra saker som skall användas ute är av metall och måste därför vara skyddsjordade.  Det är därför som du kan använda en "skyddsjordad" stickpropp inomhus i ett "ojordat" vägguttag. Men inte en ojordad stickpropp i ett jordat vägguttag....

Puh Björn ( sleep.gif ), tur att du INTE sett kopplingen till mina två lyktstolpar (gjorda av pappa plåtslagare för 35 år sedan) och fuskkopplade av densamme, till ett icke jordat uttag i sovrummet......... unsure.gif
*Felix matte*
Tack för råd gammelnalle! wub.gif
Nu ska här säkras laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2004, 09:55)
CITAT (gammelnalle @ 06-08-2004, 09:13)

Många andra saker som skall användas ute är av metall och måste därför vara skyddsjordade.  Det är därför som du kan använda en "skyddsjordad" stickpropp inomhus i ett "ojordat" vägguttag. Men inte en ojordad stickpropp i ett jordat vägguttag....

Puh Björn ( sleep.gif ), tur att du INTE sett kopplingen till mina två lyktstolpar (gjorda av pappa plåtslagare för 35 år sedan) och fuskkopplade av densamme, till ett icke jordat uttag i sovrummet......... unsure.gif

Tänk så mycket spänning vissa vill ha i sitt liv!!!!

Vissa vill ju leva farligt..

MEN det måste inte vara farligt att ha det så. OLAGLIGT JA!!!! (det är olagligt att köra för fort ochså, men behöver inte vara farligr..)

OM armaturen är ordentligt nedgrävd i jorden och jorden inte för sandig, kan den mycket väl VARA JORDAD!!!

Frågan är bara ÄR DEN DET??? Det krävs en test med minst 6V och 200mA för att kontrollera detta. Vanliga "testinstrument" genererar bara 1,5V och någom uA eller mA....

Så be "DIN" elektriker att kolla. Och sätt in jordfelsbrytare på HELA anläggningen.

bara mina 25-öringar alltså...

björn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon