rödluvan
05-08-2004, 07:26
Jag har två blåbärsbuskar; en hane och en hona men de blommade inte i våras och det blev inga blåbär (fast det finns ju massor i skogen i år).
Jag vet att de inte trivs i lerjord, vilket de förstås står i nu, och jag funderar på att gräva upp dem, och plantera om dem i stora nedgrävda kärl med sur jord. Är det nån som vet om detta fungerar och kan vara lösningen? Buskarna är 2 år och lätthanterliga.
Nu vet inte jag i vilken zon du bor, men är det högt upp måste du fundera över vinterförvaringen av krukorna. Kan du inte bara gräva två stora gropar och fylla dem med lämplig jord och sätta ner blåbären i dem så får de bättre förutsättningar både att få bär och att klara vintern.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
07-08-2004, 14:04
Är buskarna bara 2år + ser ut att växa och må bra skulle jag avvakta i ett par år till, det är inte ovanligt att växter behöver några år på sig för att först etablera sig innan de börjar producera frukter.
Jan af Lisö
10-08-2004, 08:48
Vad gäller jätteblåbär, hybridblåbär eller amerikanska blåbär så finns det inga han-buskar eller hon-buskar. Däremot så bör man ha 2 olika sorter för pollineringens skull, även om vissa sorter påstås vara självfertila.
Jag har tre 2 år gamla blåbärsbuskar, Northblue och Emil (som är hybridblåbär) samt Birgitte Blue som är amerikansk blåbär. Northblue är översållad med bär, Emil har en del bär och Birgitte har bara 6 stycken !!!
De är planterade i ogödslad torv och lättgödslade med Rhododendron gödsel. Jag har också blålera så jag grävde gropar ca 70m cm i diameter och ca 40/50 cm djupa. Kanske en vettig åtgärd med en omplantering till hösten när de gått i vila ??
rödluvan
12-08-2004, 07:23
Många tips här med lite olika inriktningar :-)
Jag har två olika sorter som enligt experterna ska pollinera varandra, därför kallar jag dem hon och han, kommer inte ihåg namnen.
Tror det blir en omplantering senare i höst för man är ju otålig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.