Full version: bra bok om Bonsaier!
bdp003
Jag köpte min första Liguster ponsai (=potentiell bonsai)
i början av sommaren.

Jag lånade allt som fanns på vårt bibliotek här i Finland.

4 böcker.
Den absolut bästa var Lennart Cösters "Börja med Bonsai"

Försök få tag iden via ditt bibliotek.

Tallar hittar man ofta vid sjöstränder/havsstränder/mossar.
Som kan ha väldigt intressanta former.
Har dom växt på en större sten så har dom väldigt bonsai lika former.

Man skall ha markägarens tillstånd att ta dom förståss.

Mvh /Bengt :-)
kristerh
Håller med om att den boken är bra, det måste vara den bästa som getts ut på svenska sleep.gif
Tallarna är väldigt känsliga för flytt speciellt om de stått dåligt till och vuxit till fina bonsaier, om du har någon myrmark i närheten så tror jag att du lättare kan hitta en tall som du kan ha som bonsai sleep.gif
Det är lättare att få med rötterna i en myrmark än i en stenig, hård åker eller bergsskreva.
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 05-08-2004, 10:02)
Tallarna är väldigt känsliga för flytt speciellt om de stått dåligt till

Jag har flyttat på en ½ meters tall, inga problem.
Dyra köpe-tallar är känslugare...
kristerh
CITAT (Hannele @ 05-08-2004, 15:40)
Tallarna är väldigt känsliga för flytt speciellt om de stått dåligt till

Jag har flyttat på en ½ meters tall, inga problem.

När flyttade du på den?
Det tar ett bra tag innan det syns på tallen att den kommer att dö.
men du kanske hade turen att få med tillräckligt med rötter så att den klarade det. wink.gif de små klarar detta lättare eftersom det är ganska lätt att få med rötterna, OM det inte är en gammal som stått vindpinat o torrt så att den är liten av sig själv.
krister
Orchid
Håller med om att den boken är bra, det måste vara den bästa som getts ut på svenska sleep.gif
Tallarna är väldigt känsliga för flytt speciellt om de stått dåligt till och vuxit till fina bonsaier, om du har någon myrmark i närheten så tror jag att du lättare kan hitta en tall som du kan ha som bonsai sleep.gif
Det är lättare att få med rötterna i en myrmark än i en stenig, hård åker eller bergsskreva.
krister

Är det en bra bok för total nybörjare? Jag älskar bonsaiträd och är så fascinerad av dem! Men jag tycker de verkar så otroligt svårskötta, och sen så verkar det vara en ganska dyr hobby.
Jag köpte ett bonsaiträd för många år sen... fast det dröjde inte läneg innan det dog.
Vet inte riktigt vart jag ska börja..

Några bra råd??
kristerh
CITAT (Orchid @ 07-08-2004, 14:21)
Är det en bra bok för total nybörjare? Jag älskar bonsaiträd och är så fascinerad av dem! Men jag tycker de verkar så otroligt svårskötta, och sen så verkar det vara en ganska dyr hobby.
Jag köpte ett bonsaiträd för många år sen... fast det dröjde inte läneg innan det dog.
Vet inte riktigt vart jag ska börja..

Några bra råd??

Ja den boken är för totala nybörjare men även för oss som har hållit på ett tag. Köp eller låna boken den kommer att ge dig många bra tips.
Den bonsaien du köpte var säkert planterad i lera sad.gif de brukar vara det,
det man måste göra är att plantera om den i en jord bestående av akvariesand, (inte för grov) blomjord som bör vara sållad dvs ta bort de största partiklarna, torvbitar o dyl, det som kan hända om du köpt en bonsai med lerjord är att när den torkar blir jorden som cement blink.gif
rötterna dör och därmed hela plantan.
krister
Orchid
Vart kan jag köpa boken? Den finns inte på mitt bibliotek, o inte heller där ja brukar köpa böcker på nätet (bokus.se) o inte akademibokhandeln heller.

Mvh
kristerh
CITAT (Orchid @ 08-08-2004, 20:34)
Vart kan jag köpa boken? Den finns inte på mitt bibliotek, o inte heller där ja brukar köpa böcker på nätet (bokus.se) o inte akademibokhandeln heller.

Mvh

Lennart Cösters bok Börja med bonsai är utgiven på ICA-förlaget.
Den vänder sig i första hand till nybörjare.

Boken finns att köpa där böcker säljs och direkt från förlaget:
Kundtjänst 021-194280 Fax 021-194283 www.forlaget.ica.se/bok
ISBN 91-534-2043-8
mvh
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon