Full version: hur sköts ficusar?
pottan
Köpte ett 1 m högt fikusträd på stam för några veckor sen, det står intill fönster i sydväst med gardin emellan. Har vattnats jämnt och har stor kruka med jord (ej omplanterad). Bladen är små, ca 3-4 cm långa. Väldigt snart dök gulnade blad upp och den tappar dem! Hjälp mig och säg hur jag ska klara denna fina växt, finns det någon som kan ge mig skötselråd? Den verkar inte må så bra som i affären..! Tacksam för snabba råd rolleyes.gif
pejori
det låter som en benjaminsfikus rolleyes.gif rolleyes.gif ta det lugnt den gör så. smile.gif smile.gif
den är känslig för drag och om den står för kallt går den i vila för vintern, det kommer snart nya blad smile.gif smile.gif rolleyes.gif
när den sedan vintervilar, så minska vattningen och låt den torka till lite rolleyes.gif var beredd på att den fäller REJÄLT med blad
det kommer nya blad på våren sedan, och då ökar du vattningen igen rolleyes.gif rolleyes.gif
kristerh
Den gillar nog inte flytten, det kommer nog nya blad.
om inte får du väl klaga i affären.
krister
ÅsaF
Jag har min benjaminfikus i en självvattnande kruka så den sköter sig rätt bra själv. Dock brukar den tappa blad om den fått alldeles för dåligt med vatten samt om den står för mörkt. På vintern är en lampa ett måste för annars bara rasar bladen av.

Jag tror också att din fikus kommer att ta sig igen om du har lite tålamod och försöker sköta den på bästa sätt. De är rätt så härdiga. Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon