wolkenkrabber
jag undra vad denna lill krabat man vara ?

kristerh
Den var snygg! var hittar man sådana?
krister
pejori
det är ingen saintpaula rolleyes.gif
det är troligen en streptocarpus av något slag rolleyes.gif smile.gif
kristerh
CITAT (pejori @ 05-08-2004, 10:11)
det är ingen saintpaula rolleyes.gif
det är troligen en streptocarpus av något slag rolleyes.gif smile.gif

Blomman ser ju ut som en streptocarpus men bladen ser ut som saintpaula,
det lilla jag kan om streptocarpus är att bladen ser annorlunda ut än på denna eller? wink.gif men som sagt jag kan inget om streptocarpus.
krister
pejori
det finns småbladiga streptocarpus smile.gif
kolla på google rolleyes.gif rolleyes.gif
Ina
Chirita tamiana?

Gesneriasternas bildgalleri
wolkenkrabber
japp tack så mycket för svarte, det ser uatt vara helt rätt smile.gif, kommer komma med en annan identifiering om ett tag wink.gif,

kristerh, jag fick denna lilla fröplanta av min brors mor, om du inte kan få tag på den, kan jag ju altid föröka dne till våren när den e lite större, den är som sagt lätt förökad smile.gif och ajg vill gäran göra flera, men den e lite liten nu som sagt
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är Chirita tamiana som hör till samma familj som saintpaulia och streptocarpus. Här är bild på en av mina.

Detta är en ren art och det går mycket bra att så fröna som finns i frökapslarna som ofta dyker upp efter blomningen. De nya plantorna ser ut som moderplantan. Fröna är små som dammkorn, är ljusgroende och det brukar ta 1-2 månader innan de gror. växten kan även förökas med bladsticklingar liknande saintpaulia.
pejori
har aldrig sett den förr rolleyes.gif rolleyes.gif
men fin är den, så det blir till att leta upp den rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Eva St
Huga vad fin den var
Blomstertanten
Tack Eva för att du lyfte upp den här tråden ! smile.gif

Nu tror jag att jag löst mysteriet med vilken sorts streptocarpus jag har ! rolleyes.gif

En Streptocarpella saxorum !

Underbar ampelväxt , växer så det knakar och blommar nästan hela tiden ! wub.gif
kiki
Var kan man få tag på en sådan?
kristerh
CITAT (kiki @ 15-02-2005, 09:05)
Var kan man få tag på en sådan?

Kanske på trädgårdsmässan? wink.gif där finns det mesta.
krister
lilla mamma
Vilken vill ni ha tag i?

Streptocarpella saxorum eller Chirita tamiana?

Förstnämnda kan jag dela med mig av i utbyte mot något annat kul.
Anita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon