Mi70
Många rosfrågor just nu!

Jag undrar lite kring min helenae hybrida. Den köptes i våras och har blommat och blommar fortfarande, har faktiskt bundit upp den på en liten tripod, inte mer än 1,10 hög, då jag tyckte att grenarna låg så långt ner i våras. Nu har den skickat ut lååååånga skott, och det hela ser lite knasigt ut.... Ni som har rosen, är den vackrast lätt uppbunden längs en tripod, för att sedan bölja ner från den, eller som helt friväxande, som ett buskage?

En fråga till, nya rosor som planteras nu, som har lite mörkbruna stumpar längst ut på grenarna, skall man skära av dem nu in till grön ved, eller är det helt fel?
kristerh
Jag tycker definitivt att den är snyggast när den klänger i något högt för hög blir den sleep.gif jag tycker att du skall binda upp den rolleyes.gif
krister
Ellebo
Du har inte något gammalt träd som du kan plantera den vid, det blir jättesnygga spaljeer. Jag har en honungsros planterat på detta sätt och den verkar trivas. Viktigt är dock att inte plantera den vid något träd som har för ytliga rötter.
Mi70
Hmm, nej, jag har inget träd just där den står.... Såg den som buske på skansken, och där var det snyggt, men vet ej hur snabbt den växer, eller om man måste ansa den massor för att hålla den som buske.....
Sylvia
Den blir alldeles för hög för din lilla tripod. Min ramar in ingången till vårt hus, klängandes i en pergola och är nu över 6 m hög och måste begränsas då o då att inte alldeles ta över hela huset!
Mi70
Jo, jag vet att den blir för stor för att rymmas i tripoden, tanken var mest om det blir snyggast att leda upp den i tripoden för att sedan låta den hänga ner/växa ut från, eller om den kan växa fritt, som en buske....

Vad fin eran ros är!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon