fiffigafrun
11-02-2003, 12:22
Att många perenner inte "tål vinterfukt" läser jag ibland. Men vad menas egentligen? Tjockt snötäcke som tinar först frammåt våren blir ju blött kan jag tänka men är det vad som menas med ovanstående?
Hos oss tinar snön sent på södersidan eftersom vi har hög skog omkring tomten. Snarare vårblött än vinterblött alltså. Jorden är något lerig o jag har inte gjort några upphöjda rabatter (gillar inte torvblock direkt). Ska jag strunta i perenner som "inte tål vinterfukt" eller kan man lösa det på nåt sätt?
Åsa, mälardalen zon 2
11-02-2003, 13:16
Många växter som vill planteras väldränerat har problem med vinterväta, det är ofta kombinationen kall mark + väta som dessa växter inte gillar. För dessa växter är det bra att ex. göra upphöjda rabatter gärna med jord som är lucker och väldränerad.
Upphöjda rabatter behöver inte göras med torvblock du kan använda brädor, sten, tegelstenar, stockar, bildäck, pallkragar eller vad du önskar ha som kant på rabatten.
kerstin z5-6
11-02-2003, 13:28
Har aldrig problem med de som "inte tål vinterväta.Vårfukt är naturligt för växten .
Regn blandat med barfrost brukar ta kål på en del.
Bor du i z 6 med mycket snö finns väl ingen anledning till oro.
Upphöja rabatter går väl att göra med annat än torv?
Sten lecablock ,timmer, finns massor av sätt -nån decimeter gör hela skakn bättre -de behöver inte vara 50 cm över marknivå
Hälsar K
fiffigafrun
11-02-2003, 14:53
Hmm, ok då hajjar jag detta med vinterfukt...
Ang upphöjda rabatter, räcker det om jag gör rabatten mer som en "jordkulle" med högsta punkten på mitten sluttande ned mot kanten som inte i sig är upphöjd. Hoppas ni hajjar vad jag menar...
Min framtida perennrabatt är grävd ca 40-50 cm ner i backen (med grävare) i något stenig o lerig jord. Sedan är "gropen" igenfylld med planteringsjord som ej är uppblandad med den ursprungliga/omkringliggande jorden.
Ska jag kanske ändå försöka blanda i lite torv eller kompost i rabatten o ev försöka höja upp den lite för bättre dränering? Har ju redan börjat plantera perenner i denna rabatt så hur gör man då?
/Fiffiga Frun
kerstin z5-6
11-02-2003, 15:43
Kompost är alltid bra , grus om jorden är dåligt dränerand o kompaktlerjords typ. Jag som har sådan jord brukar bottna ev.djupgrävda rabetter med groft makadam först.Numera kör jag mest upphöjda varianten .
Kanter ska du väl ha av nåt slag--eller?
har du gräsmatta runtom?- man blir nipprig på att den växer in annars.
Gör kanten lite hög så kan det vara rabattens lägsta del -du kan då öka höjden något mer mot mitten som en minikulle-men räkna med att den sätter sig o sjunker en hel del.
fiffigafrun
11-02-2003, 16:15
Jo, kant har jag redan, gamla tegelstenar nergrävda i gräsmattenivå med marktäckväv under.
Men hur gör jag för att höja rabatten i mitten (sluttande ned mot kanterna) när jag redan börjat plantera perenner där. SKa jag gräva upp plantor (och när kan man göra det?), ösa på mera jord, kompost, torv o grus, sedan blanda om och plantera igen eller? Kanske dum fråga men jag är rätt novis...
kerstin z5-6
11-02-2003, 17:35
Alla utom de med pålrot som meconiopsis -bergvallmo, brudslöja mfl
Stormhattar ser inte så glada ut men det går, löjnantshjärta likaså .
Kan faktiskt inte komma på nån som avlidit efter flytt hos mig
De vanligaste perennerna går fint att flytta på våren innan de kommit igång att växa -och ja du tänker rätt i övrigt
Mina växter är ofta på "resande fot innan jag är nöjd med deras placering.
Kerstin du har en sån himla söt katt.
tycker sassa
kerstin z5-6
11-02-2003, 20:56
CITAT (Sassa @ 11-02-2003, 18:02)
Kerstin du har en sån himla söt katt.
tycker sassa
Visst e han -heter Björne o är stendöv o blåögd.Tur man bor bortom vägen =ingen biltrafik utom Postis och han vet att han inget hör
Hälsar K
fiffigafrun
11-02-2003, 22:56
Till Kerstin z5-6!
Du verkar så otroligt kunnig och dessutom villig att lära ut din kunskap. Tack för alla tips både här o på AoT. Jag återkommer gärna med fler frågor till dig om jag får...
kerstin z5-6
11-02-2003, 23:02

man rodnar- men jag var själv alldeles nyss tycker jag( ...fast denna trädgårdsgalenskap har faktiskt på gått ett par år nu

)Och jag har blivit bemött på ett bra sätt av dom flesta med alla mina frågor
frågar fortfarande oavbrutet
Så väl bekomme!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.