*Erika*
Hej alla glada!

Jag har precis införskaffat mitt livs första orkidéer (undrar om det är ett tecken på att man börjar bli vuxen huh.gif ). Hittade två fina phaleanopsisar till bra pris (170 kr för två med dubbla blomstänglar) och då kunde jag inte riktigt låta bli. smile.gif

Nu till själva frågan... Måste de stå soligt för att trivas? Jag har placerat den ena ljust, en bit in i rummet, och den andra något mörkare (ca 2,5-3 m från fönstret). Den första tror jag nog inte ska vara några problem, det är den något mörkare placeringen jag funderar över. Jag har tidigare haft bergspalm och fredskalla där utan problem, men klarar orkidéer att stå utan massvis med ljus?

// Erika
Björkhagen
Hej!
Vad jag har förstått vill phaleanopsis stå ljust men inte i direkt solljus, jag har min i ett norrfönster. För långt in i rummet kan bli för mörkt, det beror ju också på om den står rakt framför fönstret eller vid sidan om.
En i byn har ett helt söderfönster fyllt med orkidéer och minst två av dem blommar alltid.
Det sägs ju att det är en väldigt lättskött blomma...

Lycka till!! smile.gif

/Linette
jendah
Mina står i söder och väster läge (fönster i vinkel, så alla får sol nästan hela dagen) och verkar trivas väldigt bra...
men jag har haft orkideer i mindre ljusa och soliga fönster också, och de har också mått bra...
Som sagt - de är ganska lättskötta smile.gif
GoSatta
finns ju orkideer som vill ha full sol å dom som inte vill ha någon alls, phaleanopsis är väl rätt bra på det sättet att den klarar det mesta =)

I min förra lägenhet hade jag dom i ett söder fönster men med lite granar etc. utanför så solen inte brännade fullt hela tiden där stormtrivdes dom, nu bor jag med stora sydväst fönster helt utan skugga och där brännde jag ett blad på en riktigt rejält men med persinnerna lite halvt nere så ser dom ut att börja trivas igen.
Nymphaea
phalaenopsis kan lätt brännas av för stark sol, framförallt vid vårkanten/början av sommaren.

Bladen är stora och tyder på att de naturligt är anpassade för att fånga så mycket ljus som möjligt; de växer ganska skuggade (av träd mm).

Innomhus sjunker ljusintensiteten dramatiskt utan kraftfull artificiell växtbelysning. Låt plantan stå i fönstret (eller hänga). Ett österligt riktat fönster kan vara passande.

Hög luftfuktighet och god temperatur är viktigt för phalaenmopsis.
För fukt kan du ex. ställa plantan på en tegelsten eller liknande som ligger i ett vattenkärl.
kristerh
CITAT (Nymphaea @ 06-08-2004, 09:25)
Hög luftfuktighet och god temperatur är viktigt för phalaenmopsis.
För fukt kan du ex. ställa plantan på en tegelsten eller liknande som ligger i ett vattenkärl.

Jag håller inte riktigt med dig om luftfuktigheten till phalaenopsis,
Jag har ungefär 50 st phalaenopsisar av olika sorter o färger,
jag gör inget speciellt för att höja luftfuktigheten och det är ingen som visat sitt missnöje hittills, tvärtom så växer de som gräs rolleyes.gif
fast står de över ett el element så kanske de behöver fuktas och då tror jag att det är enklare om man har akvariegrus eller lecakulor i botten på ytterkrukan och jag tror att det vatten som ev är kvar i krukan när man vattnar håller gruset fuktigt annars kan man ju tillsätta lite vatten i ytterkrukan.
Snygg hemsida du har nymphaea, verkligen proffsig.
krister
*Erika*
Tack för alla svar! smile.gif

Lite lecakulor ska vi nog kunna peta ner i ytterkrukan utan problem å vattningen tror jag att jag fått kläm på efter att ha läst ett gäng inlägg om detta på Odla.

Nu till ljusfrågan... Om man nu skulle utföra ett litet experiment och se hur orkidéen på den något mörkare platsen (en hall med ljus från två håll på cirkus ett par meters håll och takbelysning med lågenergilampor) klarar sig. Vad bör man hålla koll på? Alltså vilka "varningstecken" finns det på att ljuset inte är tillräckligt eller att blomman inte mår så bra?

Tänkte att den kunde få bo i hallen ett tag och så länge man håller utkik för ev. mår-inte-så-bra tecken kan man ju flytta den till en soligare placering om den inte verkar trivas.

// Erika
kristerh
CITAT (*Erika* @ 06-08-2004, 10:41)
Nu till ljusfrågan... Om man nu skulle utföra ett litet experiment och se hur orkidéen på den något mörkare platsen (en hall med ljus från två håll på cirkus ett par meters håll och takbelysning med lågenergilampor) klarar sig. Vad bör man hålla koll på? Alltså vilka "varningstecken" finns det på att ljuset inte är tillräckligt eller att blomman inte mår så bra?

Tänkte att den kunde få bo i hallen ett tag och så länge man håller utkik för ev. mår-inte-så-bra tecken kan man ju flytta den till en soligare placering om den inte verkar trivas.

// Erika

Den kommer framförallt allt dricka mindre, så var försiktig med vattningen.
Nu på sommaren är det nog ok med ljus till den men på vintern kanske du får ordna någon slags extra ljus till den,
Om den börjar kännas mjuk o sladdrig i bladen bör du se upp samma sak om den plötsligt fäller blommorna. ps den vill inte ha kyla så se upp med det under vintern om du har den kvar i hallen då.
krister
Orchid
Jag har oxå tänkt köpa mig en phaleanops flera gånger, men jag har låtit bli för att jag är orolig för att de ska vara för svårskötta.
Hur är det egentligen, behöver de mycket omvårdnad?

mvh
jendah
Nästan ingen skötsel alls... doppa ner själva krukan i vatten i stället för att vattna rätt på... ta bort stänglar när de vissnat helt...

jag har tidigare (för några år sen) fått en att blomma om gång på gång i samma fönster utan viloperiod, utan att byta kompost... jag klippte stänglarna fel... glömde vattna... mm
så gör man det mest rätt, bör de leva och blomma för evigt unsure.gif biggrin.gif biggrin.gif

Köp du en... de är mer lättskötta än det mesta annat wub.gif wub.gif
Orchid
jendah, jag tar dig på orden och tänker köpa en imorgon!

so wish me luck biggrin.gif
jendah
CITAT (Orchid @ 07-08-2004, 18:42)
jendah, jag tar dig på orden och tänker köpa en imorgon!  

so wish me luck  :D

Lycka till! biggrin.gif

Du vet ju var du skall ställa frågor om det är något... HÄR! smile.gif

Här är mina wub.gif wub.gif

/Jennie
Britt-Marie i Bohuslän
Verkar finnas kunskap här så jag passar på med en fråga. Har en planta som blommat om och blommat om, nu blir blomknopparna rödaktiga och faller sedan av.

Finns det något att göra? (bekymrad nu) sad.gif
Nymphaea
Står den ljust? det kan vara för lite ljus.
Mår rötterna bra? en sjuk planta kan ofta skicka iväg en stängel och försöka blomma bara för att sprida sig så fort som möjligt, men om bladen känns styva så är det nog fint med rötterna (om du nu inte kan se dem).

Etylen (ex. från frukt, äppelträd mm) är en gas som får 'grönsaker' att mogna och orkidéer att 'må dåligt' (tappa blommor).
Låt inte frukt ligga i närheten.

Hur är temperaturen runt orkisen?
om det är en phalaenopsis vi talar om så vill den nog itne ha det speciellt dragit osv. Den vill dessutom stå innomhus även under sommaren, många andra orkdéer (har ofta pseudobulber och tunna blad) kan tas ut under sommaren. Jag har en dendrobium och en vulstekeara hängandes i ett äppelträd, de ska båda blomma nu.

Det finns mycket som kan påverka blomningen. Generellt sett brukar man göda med en gödning som har högre värden för fosfor (P) precis före och under blomning. (Kväve (N) behövs vid tillväxt).
Orchid
Erika! Nu har jag också skaffat mig mitt livs första orkidéer! smile.gif
140 kr! Hehe.. rätt dyrt men det tycker jag de är värt! De är ju så otroligt vackra.

Jendah... du sa att ja skulle dopa ner krukan i vatten istället för att vattna rakt på.. hur ofta bör man göra det? O hur länge ska krukan få stå i vattnet? Annars tror jag att jag har fått mig en uppfattning beträffande ljuset osv.. ni hade ju skrivit mycket om det tidigare.

Länge leve odla o alla odlas medlemmar! Verkligen stort tack till alla, har lärt mig så mycket av er biggrin.gif

Mvh

orchid
jendah
CITAT (Orchid @ 09-08-2004, 16:03)
Jendah... du sa att ja skulle dopa ner krukan i vatten istället för att vattna rakt på.. hur ofta bör man göra det? O hur länge ska krukan få stå i vattnet? Annars tror jag att jag har fått mig en uppfattning beträffande ljuset osv.. ni hade ju skrivit mycket om det tidigare.

Jag brukar fylla på vatten mellan inner och ytterkrukan, låta det stå ett par minuter och dra åt sig, sen hälla ur vattnet ur ytterkrukan och låta innerkrukan stå en liten stund på diskbänken eller i vasken och rinna av (kan bli lite blött, lika bra att göra vid diskbänken direkt tongue.gif)...

hur ofta beror på hur varmt det är, en till två gånger i veckan - lite oftare om det är så varmt som nu smile.gif
Nymphaea
Alla har sin metod för bevattning. För de flesta orkidéerna som står i vanlig orkidékompost (av bark, kokosnöt-skal-flis, vitmossa m.m.) räcker det att krukan doppas hastigt. Utför en rörelse som om du skulle fylla en behållare med vatten (eller 'ta en skopa' av vätskan).

Peter Göttfert (orchidéhuset) brukar ge analogin: 'om du stoppar ner handen i vattnet, blir den då våtare av att hållas kvar där eller blir den lika våt av att dras upp direkt?'

jag tycker att det logiska vore att en snabb 'skopa' vatten (ett dopp) gav tillräckligt tid för mossan i komposten att suga upp vatten och svälla (vitmossa är effektiv vattenuppsugare; bättre än bomull [och snabb!]). Ioch med att den sväller (utvidgas) luckras komposten upp någopt för att sedan, vid torkandet av mossan, åter lufta rötter m.m..

Det låter idealiskt.

Om man däremot låter krukan stå dränkt i vatten antar jag att barkbitar och flis börjar sugga åt sig vatten och blir funktiga (jämför att lägga en blyertspenna i vatten en stund mot att endast doppa den).
Dessa komponenter i mediumen är där för standga och för att mediumet ska vara poröst nog att låta luft cirkulera i krukan, runt rötter osv.. Man vill inte att de börjar brytas ner, eller att de börjar mögla. Det kan i sådant fall innebära att man inte bara förkortar mediumets livslängd (dvs hur länge komposten håller sig fräsch), utan att även plantan tar skada.
jendah
hmmm... ett par minuter var nog lite slarvigt uttryckt :/

jag brukar ta med de tre jag har till diskbänken, fylla på alla tre, sen tömma dem i samma ordning... säg att de kanske står en halv minut max i vatten, och sedan får de rinna av tills det inte rinner/droppar något mer vatten ur dem alls innan de kommer tillbaka till krukorna.

Nymphaea: gör samma liknelse med en torr disktrasa så fungerar den inte längre... den suger jättedåligt när den är torr - men mycket bra när den är fuktig... skulle tro att det är samma sak med mossa... men jag kan ju ha fel laugh.gif
Nymphaea
vitmossa består till större delen av två olika celler, dels de gröna som sköter fotosyntes och de viktiga i detta sammanhang: döda, färglösa (s.k. hyalina celler) med porer för ut- och inpassage av vatten. De fungerar kort sagt som vattenbehållare.

Disktrasan är inte anpassad på det sättet.

Som sagt är vitmossa mycket effektiv på att suga vatten snabbt.

citerar den virtuella floran:
"torr vitmossa kan suga upp betydligt mer vatten än bomull, och gör det flera gånger snabbare."

http://www.nrm.se/kbo/krypt/vitmossa.html.se
kristerh
CITAT (Orchid @ 09-08-2004, 16:03)

Mvh

orchid

Den skall endast doppas till krukkanten, det får INTE komma vatten i bladrosetten då kan den börja ruttna, vicka lätt på krukan när du vattnat så att överskottsvatten rinner ut, och den skall inte stå i vatten.
Vanlig phalaenopsis (brudorkidè) vattnar du ca en gång i veckan nu under sommaren, känn efter krukans tyngd, det brukar vara en bra visare om den behöver vatten, är den lätt= vattna, ge den gärna någon orkidéenäring nu under sommaren men oxså om den växer på vintern. på vintern vattnar du ca varannan vecka, men som sagt känn efter.
krister
Orchid
Vilket fönster är det lämpligaste fönstret för en phaleanopsis att stå i?
Nymphaea
Det beror på årstid, var man befinner sig och hur ljuset utifrån når fönstret (+ hur väl man har putsat föntstret rolleyes.gif ).

Östfönster brukar alltid fungera om det inte står ett stort dräd precis utanför (eller liknande).

Norrfönster kan mycket väl fungera bra under sommaren, då ljuset är starkt i intensitet.

Jag har många av mina orkidéer (något mer än hälften) stående i söderfönster eller en bit in i rummet i fönster åt söder (lite olika ljuskrav/ljuskänslighet).

Söderfönster är bra på vinterhalvåret. Det är mörkt i Sverige då och solen är inte så stark mot växterna.
Jag brukar klanta mig och alltid råka bränna en phal. eller liknande vid vårkanten, då ljuset blir starkare igen (och bränns!).

Befarar man att ljuset blir för starkt kan man sätta något slags solskydd för bladverket.
*Erika*
Hmm... Tror inte jag har några orkidéfingrar... sad.gif Ett par knoppar har slagit ut på phaleanopsisarna, men en 3-4 st har torkat ihop och ramlat av... Jag har vattnat efter konstens alla regler och den som stod lite mörkt gjorde jag plats för i ett österfönster efter någon dag. Igår upptäckte jag att några av kronbladen på den flyttade orkidéen lixom krullar ihop sig på högkant... huh.gif

Dör de ifrån mig redan, efter bara en vecka, eller är det sviter av att fått flytta från det lugna livet i blomsteraffärens höga luftfuktighet till den lite torrare tillvaron hemma hos mig?

Bladen är spänstiga och efter vad jag kan se genom krukan är rötterna gröna och fina...

// Erika
kristerh
CITAT (*Erika* @ 12-08-2004, 12:00)
Hmm... Tror inte jag har några orkidéfingrar... sad.gif Ett par knoppar har slagit ut på phaleanopsisarna, men en 3-4 st har torkat ihop och ramlat av... Jag har vattnat efter konstens alla regler och den som stod lite mörkt gjorde jag plats för i ett österfönster efter någon dag. Igår upptäckte jag att några av kronbladen på den flyttade orkidéen lixom krullar ihop sig på högkant... huh.gif

Dör de ifrån mig redan, efter bara en vecka, eller är det sviter av att fått flytta från det lugna livet i blomsteraffärens höga luftfuktighet till den lite torrare tillvaron hemma hos mig?

Bladen är spänstiga och efter vad jag kan se genom krukan är rötterna gröna och fina...

// Erika

Ibland kan de protestera om man flyttar dem när de blommaroch då fälla knoppar, de kommer nog igen.
krister
GoSatta
oj
Orchid
Okay, nu har jag haft min lilla phaleanopsis ett tag... knopparna blommar ut för fullt. Men, nu har jag upptäckt att två av de understa bladen har sloknat.... sad.gif
Varför händer det? E det normalt?
Orchid
Ännu en fråga; varför kan man inte vattna phaleanopsis uppifrån som med vanliga blommor? Är det för att bladen ruttnar?
Annlo
Jag vattnar mina så här: Jag har en stor ytterkruka som jag ställer ner orkidéen i och sedan vattnar jag uppifrån, på KOMPOSTEN EJ PÅ BLADEN!!! Jag häller sakta på vatten tills det är nästan upp till innerkrukans övre kant. Då tar jag upp dem efter ca en halv minut och sedan är det samma procedur med nästa och nästa... rolleyes.gif
Jag vet att alla vattnar olika men denna metod gillas av mina nio välmående orkidéer wub.gif

Svaret på Din fråga om bladen som skrumpnar tror jag är att de bara brukar ha ca 6 stycken blad på tillväxt eller vad man ska kalla det... de äldsta faller alltså bort så småningom i samband med att nya växer ut. Så har i alla fall jag fattat det...
Lycka till!!
Annlouice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon