Full version: Regnsystem
Ludvig Johansson
Hej alla

Jag har på flera ställen på webben läst om Intermittent mist system för att öka chanserna att sticklingar ska rota sig. Detta verkar vara något man använder inom industrin för förökning av tex granplantor. Finns det någon återförsäljare för detta i Sverige/Europa och är det någon som har någon erfarenhet av detta? Vore kul att kunna föröka lite svårare sorter via sticklingar. Vad kallas det på svenska?

mvh
Ludvig
Ludvig Johansson
Bara en liten historia från verkliga livet:

Satte upp ett provisoriskt dimm/regnsystem genom att lägga några plankor i bäckfåran nedanför vattenfallet vi har på tomten. Sedan ställde jag dit mina sticklingar i krukor med sand. Bla var det fikon, några olika magnolia, agave, massa vinrankor, massa spirea, massa buxbom, gunnera. Det hela verkade funka jättebra. Lagomt blött. Så åkte vi bort några dagar och ett skyregn likt syndafloden själv föll vilket fick vår lilla bäck att bli en mindre fors, och mina sticklingar spolades bort. De flyter säkert omkring i vänern vid det här laget.

Detta var helt i klass med förra årets hagelstorm i slutet av juni som krossade mina nyutplanterade kejsarträd, alpgullregn, trumpetrankor och träddödare som jag drivit upp från frö.

Är det någon som har erfarenhet av vilket sticklingsmedel som är bäst (om det finns flera)? Kan man göra sitt eget medel?

mvh
Ludvig
Norrlänning
Hej

http://www.swedish-growsystems.se/main.html

Säljer sticklingsmedel som heter Rootech

Har själv inte testat det ,men kanske någon annan vet något om det.
gmasterb
Sälg ska tydligen ha rotskapande förmåga.
Sedan har jag inte testat detta själv men fungerar det så är det billigt..
//Stefan
Sollan
Har testat sälg och tycker att det funkar. Har också hört att äggskal ska vara bra...
/sollan
Cilla
All salix (pil, sälg, vide, jolster) har rikligt med växthormon som man kan utnyttja när man vill få sticklingar av andra arter att rota sig. Jag har bara hobbytestat detta, säkert finns bättre utarbetade metoder än de cm-bitar jag klippte ned i sandjorden invid sticklingen, eller i vattnet jag rotade sticklingarna i. Man kan vattna med salix-vatten också och få samma effekt.

Jag skulle tro att det är tillväxthormonet gibberelin som frigörs från salixen. Gibbereliner hjälper till vid celldelning och cellväxt och påverkar alltså växterna att bli större. Hormonet hjälper också till vid frögrodd, blomning och fruktutveckling. Det främsta kommersiella användningsområdet är när man vill producera kärnfri frukt, t ex meloner och druvor eller vindruvsklasar med större druvor. Men om man då använder salix för detta vet jag inte.
Ludvig Johansson
Enligt folk hos SLU kallas det jag efterfrågade dimdysbevattningssystem. Används inom bla jordgubbsnäringen för att kyla jordgubbsblad så plantorna fortsätter växa trots att temperaturen är över 27-28 grader i växthuset.

Systemet funkar som så att mkt fina vattenpartiklar sprutas ut över sticklingar/plantor var 10 minut i några sekunder åt gången. Bladen fuktas då ned och kyls samtidigt. Man kan därmed föröka via sticklingar i fullt solsken vilket påskyndar processen. Jag läste på en amerikansk hemsida att en kvinna rotade 90% av sina rossticklingar inom 2 veckor. Det låter ju rätt bra. Detta kan kombineras med rotningsmedel för ökad effekt.

Denna sorts system är mkt lämpade för att rota sticklingar i. Används inom hobbyodlingen i USA, men här i Sverige mest av proffs.

Företagen Aquadrip och WaterBoys kan leverera sådana lösningar. Jag får återkomma med avrapportering när jag vet hur väl det funkar. Tyvärr så är den optimala perioden för detta i juni-juli, så jag får kanske vänta tills nästa sommar med test i stor skala.

Om du vill vet mer sök efter intermittent mist system på webben (tex hos google).

Tack för alla bra svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon