Full version: 4, 5, 6 blad
jendah
Vi har en clematis som vi fick höra att det skulle vara en jackmanii när vi flyttade in - men nu när den blommar är vi inte längre så säkra. En Jackmanii har väl bara 4 blad??
Denna har omväxlande 5 eller 6 blad på varje blomma... Funderade på om det kan vara en president, men det stämmer inte riktigt det heller... Någon som har en bättre idé?

Fin är den iaf wub.gif wub.gif

båda blommorna sitter på samma planta...
Fenja
Detta är en bild på en klematis jackmanii:

Så det är kanske en sådan du har, trots allt....
Mvh
Fenja
jendah
Finns ju iofs ganska många sorters jackmanii... men den "vanliga" har så vitt jag vet bara 4 blad... Kan vara en variant jag (och du) har kanske?
Fenja
Det är i och för sig inte min, men här är en länk till den typen du talar om:
Jackmanii Hoppas att det dyker upp någon som vet!!
Mvh
Fenja
jendah
Precis den jag tänker på smile.gif
Madeleine1
Jag har också märkt av det här med olika antal. Mina Jackmanii har 4-6 blad.
jendah
Lustiga clematisar smile.gif

Här är en till som inte är vad den "borde". På etiketten står det Miss Bateman, vilken skall vara vit...

men vit kan man inte ens med bästa vilja kalla den...

Någon som vet vad det egentligen är för sort?? Den är lite misshandlad av flytt och lite bladlöss...

*muttrar surt om plantskolors märkning...*

smile.gif
torvan
biggrin.gif Det ser ut som min "Nelly Moser"! Torvan
Noah
Den tvåfärgade rosa klematisen ser ut som en Piilu.
Muýcket vacker klematis som jag själv funderar på att införskaffa wub.gif
Ha det underbart!

Noah
jendah
CITAT (Noah @ 11-08-2004, 22:10)
Den tvåfärgade rosa klematisen ser ut som en Piilu.
Muýcket vacker klematis som jag själv funderar på att införskaffa wub.gif
Ha det underbart!

Noah

ser ut att kunna stämma smile.gif

visst är den fin wub.gif ... men det är irriterande med felmärkningar i affären...

Tack för alla förslag!
CarinaA
tongue.gif Helt rätt, Noah! jendahs blomma är en "Piilu". Jag har en själv och tycker den är så fin. Dessvärre tror jag den fick vissnesjukan, eller så tålde den inte bli flyttad, för den blommade väldigt kort tid jämfört med förra året. Den ska annars blomma under maj-juni, så jag har planterat en "Hagley Hybrid" intill som kan fylla på med blommor juli-september. Dens färg är som "Piilu" fast utan strecken mitt på blombladen.
Lycka till med din "Piilu", jendah! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon