Gossen Ruda
Först frågan riktad till Amaira. Bara ett litet läxförhör. Vad heter denna kavata typ med sina vita ögonfransar och uppnäsa?

Så till gåtan. Det är samma kryp på alla 3 bilderna. Vadåförnåt? Det är lite av en utmaning att fota såna här saker med en digitalkamera så skärpan finns lite varstans.

Så till sist en Grön vårtbitarhane som blänger lite surt på fotografen. Strax efteråt tröttnade han och gjorde helt om och kröp igenom ett staket för att få vara ifred.

yla
JÄTTEFINA jättefina
o blicken du fick av vårtbitaren WOOW

vilka fötter han har wub.gif
yla
jo förresten en stekel som ska till o gräva ner sitt byte tror jag men sen vet jag inte

o förresten den där fjärilen sååååå mjuk o söt
amaira
Hej Ruda! smile.gif smile.gif smile.gif

Jojomensan, jag ska inte göra dig besviken, fixar nog "läxförhöret" rolleyes.gif

Den vansinnigt söta guldvingen är en liten en.
Lycaena phlaeas, liten guldvinge.

Somliga är födda med guldsked i munnen, men din stekel får hålla till godo med silver.

Så jag döper den till silvermunstekel.

Vilka häftiga foton!!!
Vad den fångat, går jag bet på däremot...

Vårtbitaren "blänger" verkligen surt på dig! laugh.gif Vilken blick!

De är roliga, "våra" insekter, när de inte vill bli fotade.

Eller vad sägs om denna?

Han gillade inte uppmärksamheten - utan drog sig sakta tillbaka. Sen satt han och väntade på att jag skulle gå! Medan han höll ett öga på mig.

Om jag kan svara på dina frågor, så är jag inte lika bra på mina egna...

Nån vårtbitare av något slag? Den har långa antenner, i alla fall den enda som är kvar... Tycks ha varit med om en olycka.
Kanske är det en buskvårtbitare? Hane i alla fall.
Kanske inte fullvuxen ? Det var i alla fall inte den där andra vårtbitaren som du kommenterade i ett annat inlägg. (Där den sen fick sin "kostym" )

Den lilla guldvingen känner jag, har egna här.

Silvermunstekeln har jag aldrig hört talas om ohmy.gif , men du har så bra foton, och min insektsbok var tydlig i det här fallet. (Så jag hoppas jag har rätt)

Att inte insekterna är som vanligt folk, förstår jag när jag läser om vårtbitare, som har öronen på knäna! (frambensknäna, och syns som två mörka gropar)

Jag kanske inte heller är "som vanligt folk" men jag har i alla fall öronen på huvudet (och hjärtat på rätt ställe!).

I övrigt spelar de underbart härutanför om kvällarna.

kramisar/amaira

edit: rättat till ett misstag som mitt tangentbord gjorde rolleyes.gif
gammelnalle
jag gissar på en fluga i randig pyjamas

sleep.gif smile.gif
Gossen Ruda
Bravo Amaira, full poäng. Liten guldvinge är det givetvis. och en Silvermunstekel, Crabro cribarius. Jag tror också att det är en buskvårtbitare men jag har ingen bestämningslitteratur här på jobbet. tongue.gif Kul när han tittar fram bakom stjälken.

Rovsteklarna är trevliga små kryp. Kallas även för grävsteklar, finns ca 150 arter i Sverige. När honan har parat sig börjar hon gräva ut en bokammare, oftast i sandig jord men det finns såna som föredrar trä. Sen ger hon sig ut på jakt efter larvmat. Olika arter är specialicerade på olika bytesdjur, den här tar flugor. Hon bedövar bytet och flyger tillbaka till bohålan där hon lagrar dom. När hom fått ihop tillräckligt många lägger hon ett ägg och försluter kammaren och fortsätter med nästa. När larven kläckts har den tillgång till färsk föda.

Dom är väldigt kvicka så för att kunna få en bild måste man ibland göra som jag gjort på bilderna längst ner, blockera ingången med något. Lite fantastiskt att en sån här liten insekt kan minnas var den har bokammaren. Oftast tvekar den inte, den flyger direkt till rätt ställe. Det har visat sig vid försök att den minns hur omgivningarna ser ut. Så om man måste rensa vid boöppningen för att kunna fotografera bör man göra det när hon är inne i boet. Om förändringarna är stora kan man se hur hon fluger runt lite för att lära sig det nya landskapet.

Tillägg: Uppnäsan på guldvingen är labialpalperna, dvs utskott från underkäkarna.
amaira
Ja insekterna är verkligen inte som vanligt folk!
Öron på knäna, och uppnäsa som är utskott från käkarna ... wacko.gif

Kära nån då, säger jag bara! Vad kommer härnäst! ohmy.gif
Vicke
Härlig bild på vårtbitaren, Gossen Ruda! smile.gif
Exotic
Gossen Ruda ......Wow kan man bar säga om Surmuppen vårtbitaren smile.gif laugh.gif underbar bild wub.gif
Har alldrig sett en sådan stor ...skulle vilja.

amaira din ser inte mycket gladar ut *Ler*

rolleyes.gif smile.gif ,härlig bild .

MVh
amaira
Och såhär ser "liten guldvinge" ut när den öppnat vingarna.

Här får du en gåta tillbaka, Ruda.

Vem är hon som lägger ägg invid kanten av min damm?

Lustigt så böjlig bakkropp hon har.

Hon har patrullerat över dammen flera dagar i förväg. Ensam. Någon hane har jag inte sett till inne i trädgården.

Nere i hagens ängområde däremot, intill skogskanten, skymtar mellan varven en ståtlig blåglänsande motsvarighet.
Gissar på att det är maken som driver omkring och jagar fruntimmer... Ett och annat napp verkar han få också. Det skimrar ibland i både blått och grönt. (Men inte så jag får se ordentligt)

Inte särskilt bra bilder, men kanske lyckas du se ändå?
Är ju roligt att få veta vad som kommer att bo i min damm några år framöver...

Kanske nån sån här?

Gossen Ruda
Får kolla när jag kommer hem från jobbet, namnet är bortfluget nu men jag tror jag har det hemma.
*Felix matte*
Ok amaira... då finns länken här igen laugh.gif
Sländor
amaira
Nänä Felix matte, det var inte fel, det var ju rätt!
Jag tror också på nån sorts mosaikslända, och länken var bra, med namn på bilderna och allt.

Kram!
Gossen Ruda
Visst är det en mosaiktrollslända. Tyvärr var det inte så lätt som jag trodde. smile.gif Det finns 10 arter och jag har inte bilder på alla. Gissning: Aeschna juncea, Starrmosaiktrollslända. Gardering med Blågrön mosaiktrollslända, Aeschna cyanea och Tidig mosaiktrollslända, Brachytron hafniense.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon