Full version: Lavendel
camelm
Hej,

ska jag klippa Lavendel plantor ? Köpte flera stycken i våras och det har tagit sig bra men jag undrar vad jag ska göra med dem nu eller i höst, eller i vår ????

De är ganska spretiga, långa rankor både hit och dit och inte står de upp utan allt ligger längs med jorden och sen vid blomman så böjs de upp lite. Ska de vara så här "hängiga" och liggande ?

Blommorna är jätte fina och doftar gott tongue.gif

//tack på förhand Camilla
råse-marie
Jag brukar klippa mina på tidigt på våren men du kan ju även prova att ta skott av den nu bara toppa och stoppa ner i lite sandjord....så har du många plantor till nästa år eller att ge bort smile.gif
Björkhagen
Jag håller med råse-marie; beskärning till våren och sticklingar nu.

I min, av förre ägaren, nästan bortglömda trädgård har jag en planta som nog stått där i 15 år. Den är stor och har inte blivit klippt vilket gör att den är förvedad, torr och brun i stammarna som har lagt sig längs marken. På dessa kommer det alltid nya "skott" på våren.
I mars/april i år provade jag med att beskära en liten bit av plantan och den är mycket på det området nu.

Förra helgen var jag på en liten handelsträdgård utaför Torekov, Skåne, där man hade en visningsträdgård. Längs vissa gångar växte maffiga "häckar" av lavendel och ljudet av humlor var nästan öronbedövande. Funderar på något liknande hemma för det var så vackert.

Lycka till med din lavendel! smile.gif
camelm
Tack så jätte mycket för svaren,

jag toppar lite nu, så får jag se vad jag går lös på i vår tongue.gif

//Camilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon