Full version: Handjagare.....
råse-marie
Vår gamla handjagare tycker jag verkar vara lite slö...
klipper bara när jag puttar på och tillråga på allt inte speciellt bra sad.gif

Kan man slipa knivarna och hur gör man det lättast i så fall. unsure.gif
gammelnalle
kanske nåt av intresse: ????

DEN GAMLA TYPEN av klippare har en enklare och robustare konstruktion än de nya friktionsfria. De klarar att klippa något högre gräs och knivarna slipas under klippningens gång. De är också några hundralappar billigare än de nya friklipparna.

Till minussidan hör att de är trögare och något tyngre att köra än de nyare friklipparna. Men framför allt är det ljudet, eller snarare oljudet, som skiljer. Bullernivån från en klassisk handgräsklippare ligger 10-20 decibel högre än från friklipparna. Ljudet uppstår när de roterande knivarna slår emot underkniven.

som jag läste på:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=283469

som jag i sin tur fick från …. Just det: odla.nu (var annars????)

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=7cc8...sklippare&st=15

så det är bara att klippa utav bara den.... ???
råse-marie
biggrin.gif Ok då är det bara att klippa på då jag får väl ta och klippa föreningens gräsmatta utanför så kanske den slippas lite bättre...
för min plätt är ju så liten rolleyes.gif
Eva i Skåne
Visst är väl ljudet från en handgräsklippare mysigt? rolleyes.gif Det påminner mig om barndomens somrar då min bror och jag nästan slogs om att få klippa den lilla gräsplätten hos en släkting.
Annat är det nu sad.gif . Ingen vill slåss med mig om att FÅ klippa gräset sad.gif

så nu ska jag ut och ta ett pass med min bensindrivna klippare rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon