Erika zon 4
Min mamma fyller 50 år snart och vi funderar på nån trädgårdsrelaterad present, eftersom det är ett stort intresse hon har.
Jag tyckte en trädgårdresa av nåt slag, men det blir lite för dyrt, för då vill hon ju ha nån med sig också... Sen hade vi förslaget en hammock, och det lät ju bra. Men har nån av er nån annan bra idé annars?
Kajsa
Erika
Här några förslag, ett växthus som sitter mot fasaden, lite enklare än ett fristående. Eller ett litet lusthus, för kaffestunder,
Annars en damm i trädgården, här finns många olika prislägen och ambitioner.
Bra redskap i kvalite,kan kosta mycket pengar .
STORA lyxiga krukor, för mindre träd.
Beställ Trädpioner från Kina, från Rockdala ca. 400 kr. med frakt. eller växter av alla slag.
Hoppas du kommer på något!
KAJSA wub.gif
Erika zon 4
Tack för dina tips, Kajsa!
Kom gärna med fler tips! Ni andra också smile.gif
Tyr
En kurs av nåt slag.
Ett bonsaiträd.

Låt fantasin flöda!
Sassa
Hej smile.gif
kanske en stilig gjutjärnsurna? finns ju flera svenska järnbruk som gör fina urnor tunga som sjutton men de ser lyxiga ut. Med en agave i eller nåt ditåt kanske?
Aluminiumurnor finns ju också nu tänker jag på byarum, som har jättemysiga bänkar etc också. ser ut som järn fast lite lättare och billigare.
kul med svenska grejer
hälsar sassa
Gunvor Nilsson
Trädgårdsbelysning (sån med flera ljuspunkter som placeras längs en rabatt).
Infravärme på altanen (om hon har sådan)
Hängmatta(-stol) - sån man sitter i och är upphängd i en trädgren. Se bild:
http://members.chello.se/storafamnen/bilde...er/hangstol.JPG
Trädgårdstunna med näckros i.
Stor självvattnande kruka med änglatrumpet i.
Ett fågelbad i sten med en gullig liten stenputti.
En rosenbåge med två rosbuskar eller klematis (kan ges senare i vår).
En liggstol i trä med vidhängande "drinkbord"+ parasoll

Dom här förslagen räcker väl ett tag? Jag skulle själv vilja ha allt! wub.gif
Det blir något fel varje gång jag försöker skriva länken till hängstolen - det skall vara /bilder/ utan några punkter i!
Viola
Hej!
Du har fått massor med fina förslag - men hur skulle det vara med ett
SOL-UR!?? (Det är en grej, som finns på min önskelista)

Mvh
Viola i Helsingfors
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Erika zon 4
Wow! Vilka bra idéer ni har!! Ska kolla med dem som ska vara med och dela på presenten, vad de tycker! Är det nån som har ännu fler idéer så hojta! smile.gif
Lotta i Gbg
Varför inte ge bort en ny rabatt, med allt vad det innebär. Gräva, frakta dit ny jord, frakta dit många stora stenar, torvblock eller vad man nu ska ha. Och så naturligtvis, ett antal roliga växter!
Gunvor Nilsson
Berätta sen Erika vad det blev för present! rolleyes.gif
Hannele
Folkhögskolorna har trädgårdskurser på somrarna - en vecka med mat och logi ca 3 000 kr. Jag var i Svalöv förra året, toppen!
yla
en liten porlande fontän kanske att sitta vid i den nya sköna hamoken
Tommy
6 ton matjord?
Erika zon 4
*skrattar*
Vad ska man göra med 6 ton matjord och framför allt vad kostar det? (Jag skulle behöva det till min tomt egentligen.. ) biggrin.gif
Jag berättar vad det blir senare, jag lovar!
kerstin z5-6
Och glöm inte att snitta en av rosorna hon säkert får-plantera sticklingen och döpa den nya busken till.....Det din mamma heter. tongue.gif
Hannele
En bal torvblock - kostar väl ca tusen med hemkörning...

Hannele
Klart, det finns vackrare presenter än torvblock!! tongue.gif
vitsippa2
en flaggstång fick mina föräldrar när dom fyllde 50 år. Ja dom fyller med en månads mellanrum så dom fick dela på presenten. Sedan skrev vi grattis på 50 års dagen i cementen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon