JennyA
Hej!

Nån som har en idé på hur man kan hindra gräs från att sprida sig ut i tex gårdsplanen av grus/singel? Vår trädgårdsarkitekt säger att detta är ett klassiskt problem och föreslår plattläggning som skiljelinje eller att sätta ner nån sorts platt tunnt järn. Det sistnämnda känns dock tveksamt eftersom vi är osäkra på om det blir snyggt och hur det funkar vid gräsklippning.

Förr hade man ju såndana där ljusgröna vågiga plastremsor som man stack ner, men dom är ju både fula och går alldeles för lätt sönder.

Nån som har löst detta på nåt smart sätt?

Hälsn.
/Jenny i Skåne
Killensomvillhagrönafingrar
Vi satte en rad med cementstenar, samma färg som gruset. Blev en snygg inramning och lätt att sätta ett av gräsklipparens hjul på.
Förövrigt så lägger vi en rad med sten överallt där gräs gränsar till något annat så att vi inte kall behöva kantklippa. (olika stenar för olika behov)
Mi70
Jag måste erkänna att jag med massor av rabatter faktiskt använde de vågiga plastkanterna.............. huh.gif unsure.gif

Men, jag köper den låga sorten och kör ner hela vägen ner, så att bara någon/några cm sticker upp, intill en gräskant blir det helt osynligt....... Har man mycket att avgränsa är det oslagbart, och håller undan gräset bättre än kantsten, då gräs och klöver mycket lätt letar sig igenom alla springor mellan kantstenarna...........

Så jag har faktiskt börjat tycka att de vågiga kanterna är riktigt bra.... om man nu vågar säga de, så länge de inte syns så mycket........ biggrin.gif
mariahe
Jag har hört någonstans att man kan gräva ner takpapp som avgränsare - ca 10-15 hög remsa som alltså ligger så djupt så den inte syns mer än i överkant.

Hade själv ingen takpapp hemma men har provat med tjärpapp (tror jag det heter) som vi använde när vi byggde.
Det visar sig väl om det var mödan värt wacko.gif

Har därpå lagt cementstenar som "Killensom...." på för att underlätta vid gräsklippning. Jag är less på trimmern!

Alla sätt är bra utom de dåliga.
/Maria
Zanna
Jag har sett att i många gamla trädgårdar är det ca 10 cm höjdskillnad mellan grus och gräs - på så sätt håller de effektivt borta gruset från gräsmattan. Detta kanske inte är det lättaste sättet att hålla gruset borta eftersom det krävs att man försänker grusplanen men det är väldigt snyggt och ser så välvårdat ut! Min gräsmatta har också haft sådan kant en gång i tiden men nu har gräset vuxit ut i gruset så när jag försökte kantskära fick jag inte ner spaden så det blev ju tvärstopp sad.gif

Jag skulle jätte gärna vilja ha sådana prydliga kanter igen men det får nog förbli en önskan för jag vet inte om jag vill lägga ner så mycket tid på att få till det. Antar att det är för att marken har rört på sig som gruset blivit lika högt som gräset. Jag har en hög cementkant (ca 1,5 m som högst) ner mot garaginfarten (ligger ikällaren) och den är på väg att välta så marken har nog satt sig lite på senare år.

Kommer du på något bra sätt annat än plastkant så får du gärna dela med dig. Kom på att jag läste i någon trädgårdstidning om en slags plastkant som är vinklad så den ligger liksom vikt över gräsmattan en bit (som ett L). Den håller ogräs/grus borta och man kan köra gräsklipparen över den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon