Full version: Svart kroll-lilja?
Mi70
Såg på småpratssidan tips en besöksträdgård med tillhörande hemsida. Där fanns svart krollilja! Vet ni vart man kan köpa det, finns det på zetas månntro? Den såg så himla läcker ut, och skulle passa bra i min rabatt med svarta växter (svart fylld vallmo, svart klint, svart pensé, svart stockros, tillsammans med perenner i gult/orange och lila........)! wub.gif unsure.gif
Fenja
Denna finns hos exoticgarden.fi:
Produkt nr. 0200052
Vetenskapligt namn LILIUM martagon
Produkt namn Krollilja
Beskrivning (F) (90-150) (m.6-9) Höga, stadiga stjälkar mahognyröda liljeklockor. Stjälkarna med dekorativa, upprätta fröhus är fina i arrangemang. Zon VII. 15 frö.
Växtläge -
Pris 3.00 €
Lägg till korg
Mvh
fenja
Mi70
Oh, tack för tipset! Trodde det fanns plantor att köpa, men till och med zetas som brukar ha ovanliga växter, hade den inte!
Berith
En gammal tråd om mörk krollilja och här är en tråd till - tror det handlar om samma mörka krollilja från Luleå! smile.gif

Ser i ett par inlägg att ni var några som hälsade på Bengt och hans trädgård i går. Berätta! wub.gif
Ann-Christine
CITAT (Mi70 @ 06-08-2004, 12:16)
Såg på småpratssidan tips en besöksträdgård med tillhörande hemsida. Där fanns svart krollilja! Vet ni vart man kan köpa det, finns det på zetas månntro? Den såg så himla läcker ut, och skulle passa bra i min rabatt med svarta växter (svart fylld vallmo, svart klint, svart pensé, svart stockros, tillsammans med perenner i gult/orange och lila........)! wub.gif unsure.gif

Har du kvar adressen till den hemsidan? Blev lite nyfiken biggrin.gif . Jag gillar också svarta blommor och limefärgade
Berith
sleep.gif Skulle väl förtydligat mitt inlägg lite....

Här är Bengts trädgård! Finns bild på en svart krollilja på förstasidan.
Ann-Christine
Tack Berith biggrin.gif
Berith
Vassego'! biggrin.gif

... som Ina brukar säga... wink.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det blev inte att jag for igår till Bengt på hans trädgårdsvisning, mitt barnbarn hade sitt 2-årskalas och det var ju viktigare naturligtvis. Men jag har fått min svarta Krollilja och det var en stor lök som jag tror kommer att blomma till sommaren, och det ser jag fram emot. Jag har sett bilder från gårdagens trädgårdsvandring och jag förstår att det var en upplevelse för dom som var där, ska kontakta Bengt och höra efter ifall man får komma på en titt. /Helen
Berith
"Gick" en sväng runt i Bengts trädgård nu på morronen igen. Helt fantastiska bilder! wub.gif Och det verkar ju så himla enkelt att få till en sån trädgård - gör bara lite så och sen lite si så får du en färgprakt utan dess like. biggrin.gif

Tror att jag fick förklaring på varför mina vita liljor i ena änden av rabatten blivit så fula medan dom i den andra änden är jättefina!

"Den stora nackdelen med liljor är ju att de är ömtåliga för regn och att det lätt blir stora fula fläckar på bladen. Om det regnat hos dig skynda dig ut och skaka av vattnet från liljorna försiktigt."
Viveka
Jag har tidigare sett en gul krollilja, eller i varje fall såg den ut som en krollilja. Det var en hybrid som hette Citronella. Den var väldigt fin, och jag skulle gärna vilja ha tag i den igen.

Det fanns också ett flertal olika mörka engelska martagonhybrider, som kallades Backhouse-hybrider. Kanske dessa fortfarande finns kvar i handeln någonstans på nätet.

Min egen favorit är annars den vita, som är lite kinkigare än den vanliga rosa, men går lätt att föröka från frö. Frön från en vit planta blir oftast vita.

Men det snabbaste sättet att föröka liljor är att gräva upp en utblommad lök nu i augusti. Bryt av ett antal fjäll från löken, och sätt sedan tillbaka den i jorden. Moderlöken hämtar sig oftast tillräckligt snabbt för att blomma redan nästa år, i varje fall efter två år.

Lökfjällen stoppar man i fuktig torvmull i en plastpåse, som sedan förvaras mörkt och varmt, förslagsvis i en garderob - (eller under sängen, som min läromästare brukade göra). Glöm sedan bort plastpåsen några månader, eventuellt ända till våren. Ta sedan fram den och skaka ut innehållet på en stor bricka. Varje lökfjäll ska nu ha bildat en liten lök, som kan planteras ut (eller kanske bäst i kruka, om man vill ha bättre koll på den tills den växer till sig).

Med denna metod kan man få blombara nya lökar på 2-3 år, betydligt snabbare än frösådd, och också garanterat lika moderplantan. Det fungerar förstås på alla sorters liljor, inte bara på Martagon.
Berith
Och här en diskussion på gamla forumet om hur man förökade krolliljor från frön.

biggrin.gif Och i den diskussionen fanns både Wilhelm och Åke med! Hur har det gått med era krolliljeodlingar?

Jag fick två lökar tidigare i sommar, båda med nästan utslagsfärdiga knoppar. Som det såg ut skulle det bli vita blommor, men sakta övergick den ena av de två till att bli rosa.... blink.gif Men den andra höll sej vit! Om den fortfarande blommar i vitt nästa år ska jag nog gräva upp den och försöka föröka med hjälp av fjäll.

Det var väl Hannu Sarenström som i ett Gröna rum förra året också visade hur man gjorde? unsure.gif
Betty
CITAT (Berith @ 06-08-2004, 19:24)
Ser i ett par inlägg att ni var några som hälsade på Bengt och hans trädgård i går. Berätta!  :wub:

Jag var där! smile.gif Bengt har en helt fantastisk trädgård med massor av höga perenner och oräknerligt många liljor av olika slag och i alla möjliga färger. Att kliva in i hans trädgård var som att förflyttas från det helt vanliga villakvarteret till ett paradis av vackra växter i otroligt antal. Vackra överraskningar bjöds på runt varenda hörn i hela trädgården plus att han har nyttjat hela tomtgränsen, en brant, några meter bred slänt ner mot en av sina grannar genom att fylla den till brädden med vackra perenner och ännu fler liljor. Vilken lycka att ha Bengt som granne! Till min förvåning fanns en stramt hållen Jättebalsamin i en av de många rabatterna och en snårvinda klättrade snällt i sin spalje. Han är en modig herre Bengt, jag hade aldrig vågat ta in någon av dessa två frivilligt i min trädgård!
Det var som sagt en upplevelse att få se denna underbara trädgård, jag önskade så att ni allihopa hade fått vara med och njuta av den!
Jag berättade för Bengt att det ofta länkas till hans hemsida här på Odla och att vi är många som beundrar hans vackra trädgård. Han tackade lite blygt för berömmet. wub.gif
Berith
Låter jättehärligt! wub.gif

Tänk om inte Bengts rosenhäck hade dött då för några år sen...
då hade vi aldrig fått se den trädgården... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon