Karl-Göran Karlsson
rolleyes.gif

Hej allihopa!

Efter att ha varit borta ungefär ett halvår från forum-diskussionerna återvänder jag och finner ett klart uppfräschat och aptitligt forum. Kul!
Beröm åt Webmastern eller Webmastrarna!!! biggrin.gif

Under min bortavaro har jag inte alls glömt trädgården utan ägnat mig åt att fräscha upp min egen trädgårdssida. Nu vill jag gärna ha synpunkter på den så ni är välkomna att ta en titt på

KGs TrädgårdsGalleri

Här kan ni få tips om lämpliga blommor för den lilla trädgården samt även lite om bärodling och fruktträd. Dessutom finns en massa länkar för den som vill veta mer. Inte minst till tidigare inlägg och artiklar på Odla.nu.
Som amatörodlare så blir det ju inte alltid rätt så jag är tacksam om ni rättar mina fel då ni hittar sådana.
Jag vet att ni inte riktigt gillar reklammeddelande men i det här fallet rör det sig om ren och skär hobbyverksamhet så jag hoppas att jag är ursäktad i detta fall.

Välkomna att ta en titt! Ni får gärna skicka svar som inlägg här eller direkt till min epost adress karl-g.karlsson@telia.com
Fialotta
Hej!
Har just botaniserat på din hemsida, där
var det minsann lätt att fastna en bra stund rolleyes.gif
Den gav i alla fall mig en hel massa inspiration unsure.gif

Fasiken va långt det är till våren...usch en himla massa snö
kvar här wink.gif
Annelie
God morgon!

Många fina bilder fanns det! Jag med min ännu så tomma och växtfattiga trädgård bli så avundsjuk smile.gif

Du skriver "för den lilla trädgården" - hur liten är liten? Och hur får du plats med alla de växter och blommor som man kan se på dina bilder? Det hade varit himla roligt att se lite "helhetsbilder" av din trädgård. Bilder som visar hur och var du planterat dina blommor, hur du lagt rabatterna och så vidare. Jag försökte hitta detta men jag kanske har blivit blind på ögonen wink.gif

Egentligen är jag bara ute efter att sno alla bra idéer som andra redan kläckt...som tex den snygga spaljén som du har upp med garageväggen, eller är det kanske väggen till uterummet? rolleyes.gif
Karl-Göran Karlsson
Hej Annelie,

Ja, det här med storlek på tomt är nog lite olika var man bor. Min tomt (cirka 900 kvadratmeter) skulle väl vara gigantisk i Stockholmstrakten men här i Norrköping är den väl tämligen ordinär, det finns många trädgårdar i närområdet som är mycket större.

Men det är sant att jag har mycket rabatter på tomten och jag försöker att sätta rätt så tätt, jag gillar massverkan. Det är lite svårt att publicera bilder som ger en bra överblick för sådana bilder måste innehålla mycket detaljer och det gör dessutom att de blir mycket stora och därmed långsamma att överföra. Det är därför mina bilder trots att de verkar stora har rätt så begränsad digital upplösning. Dessutom är jag lite 'feg' och vill faktiskt inte publicera alltför mycket av hur det ser ut där jag bor. Lite skydd för det privata vill man ju ha och det räcker gott med närbilderna på blommor.

För att ge ett litet begrepp om mina rätt så stora blomsterrabatter kan du ju ta en titt på följande bild:

KGs Liljor

där du ser en liten del av min ungefär 15 meter långa och cirka 2.5 meter breda stora rabatt framför min uteplats och mitt uterum. Så visst kan man få plats med mycket blommor på rätt liten yta (men kanske på lite bekostnad av gräsmattan).
Eva i Skåne
Vilka underbara bilder Karl-Göran smile.gif
Jag har bläddrat och bläddrat och njutit. När jag kom till dina bilder på krysantemum så kom jag genast ihåg dig. Där var någon bild jag kände igen.
Det är lätt att börja längta till våren, men kanske är det därför vi har vintern för att rätt uppskatta de kommande årstiderna. unsure.gif
Hannele
Karl-Göran, din Inkakrage - Mexikans Solros Torch heter fröna på COOP,
(Tithonia rotundifolia), har nog fått mer kärlek än min... att den är så stor!!

Så här ynkligt kan det bli, om man slarvar med vattning och annat i värmen! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon