Full version: Hydromat helkass
fiffigafrun
Nu har jag ledsnat på detta micklande o macklande o pillande för att få det att funka i max 3 min ungefär. Så jag reklamerade den o ska skicka tillbaka till Willab o byta till ett Hozellock svettslangset istället. Men då måste man ju ha odlingsbäddar då förstås o det har jag inte ännu.

Men så kom jag på att det säkert finns fler alternativ utöver Hydromat eller svettslang. Gardenas har tydligen nåt set? Nån som känner till detta?

/Karin
Norrlänning
Hej

Hade själv tänkt att köpa en sån,vad för problem får du ?
kopplar du den direkt eller har du tunna ?
åsgård
Hej Karin
Min Gardena droppbevattning fungerar till alla belåtenhet. Inga större problem att koppla ihop systemet.

Du har nu fått svar på din mail hoppas jag
MVH
Kenneth
uno
Även jag hade stort problem med att få igång Hydromaten men efter en del fininställningar av vattenflödet och med en extra luftslang fungerar nu anläggningen problemfritt.
MRLINDELL
Jag vet en här som tycker hydromaten är skit, han trodde också han fått igång sin anläggning som stod snustorr efter varje helg de varit borta. Numera har han bara grannen som vattnar vid behov. Många tror och hoppas för mycket på bevattningsautomatik, det låter så bekvämt men är långt ifrån 'painless'. Därför avråder jag alla att skaffa sådant, dyrt skit som bara krånglar när man minst vill det.
fiffigafrun
Till Norrlänning... Ja, min Hydromat fick jag inte att droppa på alla munstyckena trots 2 st extra droppslangar och massa pillande. På vissa ställen droppade det massor på andra ingenting.

Möjligen kanske det funkar något bättre om man har odlingsbäddar då men jag är tveksam och ska nog i så fall skaffa nån annan variant, ev Gardenas som Åsgård kör med.
Åsa
Jag har beställt ett Juliana sun-Seeker +, och med det en massa tillbehör - bl.a. "Big Dripper" - men det är väl inte det som krånglar för er hoppas jag ....Leverensen är försenad, slut hos tillverkarna i danmark, men igår fick jag besked om att leverens skulle ske vecka 35-36 . tror ni jag längtar.? rolleyes.gif / Kram, Åsa i Piteå
fiffigafrun
Nä, Big Dripper har jag inte provat...
Smekajsa
I mitt växthus installerade jag svettslang (flera varv) samt
Hozelock-timer (ovan-nämnda paket) inför semestern
det har fungerat PERFEKT
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

vi var bortresta i dryga 3 veckor och jag törs inte tänka på hur
det sett ut utan denna anordning

vår son tittade bara till det då och då
...att det funka o s v
Annlo
Jag håller just nu på att ställa in min nyinköpta hydromatik och visst verkar det vara mycket finjusteringar hela tiden men tanken är ju att det ska funka efter nån vecka eller??
Ni som har den och bra inställd, hur ställer ni in strålen? Full stråle vid vattenutkastet och justerar med ventilen inne i växthuset eller sipprar det bara ur era vattenutkast?? blink.gif

Annlouice
uno
CITAT (Annlo @ 08-08-2004, 22:22)
Jag håller just nu på att ställa in min nyinköpta hydromatik och visst verkar det vara mycket finjusteringar hela tiden men tanken är ju att det ska funka efter nån vecka eller??
Ni som har den och bra inställd, hur ställer ni in strålen? Full stråle vid vattenutkastet och justerar med ventilen inne i växthuset eller sipprar det bara ur era vattenutkast?? blink.gif

Annlouice

Vattenutkastet är endast lite påskruvad. Använd mätglaset när Du ställer in flödet till behållaren. En extra luftslang, kopplad till slutet på matarslangen rek. Som Du ser i mitt tidigare svar fungerar min anläggning bra. I bland får jag suga några droppslangar. Jag odlar enbart i spänner.
Jag har tomater och gurka i 3 meters längder. 3st 50 cm droppslangar i varje spann är lagom.
MRLINDELL
Jag får vattna mina hinkar med ca 3 liter om dagen i den här värmen. Hur fungerar "droppbevattning" i plötslig tropisk värme? Så länge en automatik inte kan bedömma behovet av vatten är den inte funktionell.
fiffigafrun
Men man kanske vill kunna resa bort fler än några dagar utan att be nån granne vattna varje dag och därför kan man ju vilja ha någon form av automatisk bevattning. Så kan grannen bara kolla till det hela då o då...
Ellebo
Jag blir också galen av droppbevattningen, när vi hade varit borta en vecka så var det snustorrt i hinkarna och gurkplantorna bara hängde, de har inte repat sej än. man får hela tiden pilla på den där skruven och vrida fram och tillbaka samt suga rent i droppslangarna. Jag trodde det var för att vi har brunnsvatten som det slammade igen. jag skall läsa på och se om det finns något bättrre. Annars är jag jättenöjd med att ha plantorna i hinkar, det är rent och snyggt, sniglarna är färre och plantorna ko igång mycket snabbare an vanligt.
Som sagt det måste gå att kunna vara borta en vecka utan att det blir katastrof, fråga är bara hur?? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon