Full version: Trädet gick av
fiffigafrun
När vi var på semestern så blåste vår 2-åriga näverhägg av helt o hållet. Trädet har på bara två år hunnit bli rejält stort m en stor fin krona. Uppstammat till ca 170 cm så det kanske inte orkade bära tyngden eller nåt.

Men det är bara sååå trist för trädet var fint o stod precis så man ser det från frukosten. Buhuu! sad.gif
Lena N
Vilken förfärlig olycka!! sad.gif
Cilla
Tråkigt! Fanns det röta eller annat där trädet gick av?

Hoppfullt låter det att du fick upp trädet så snabbt i storlek. Kanske kan du gräva upp det du har och ställa det i något hörn där det får tid att skjuta nya skott och så småningom bli fint igen.

Unga träd blåser sönder av många anledningar. Dels kan de ha ett stamsnitt som skapat röta. På en smal stam är ett snitt på t ex 1 cm tjock gren ett stort snitt, och det tar tid innan skadan svalts av ny, stark årsringsved. Dels gör långvarig stöttning att träden rättar sin tillväxt efter stödet, ungefär som träd i skogen rättar sina växtsätt efter sina grannar. Träd med stamstöd länge växer ofta gängligt och snabbt uppåt. Det räknar med att de ska ha stödet hela livet.
AgnesC
Min 3 år gamla näverhägg som oxå vuxit väldigt snabbt har i sommar blåst sönder. Det står i rätt blåsigt läge och hela första delen av sommaren har det ju både blåst och regnat mycket. På mitt träd gick först själva toppskottet qav, såg ut som om någon sågat av det, med en slö såg! Sen fortsatte det med att antal grenar till. De har liksom vridits av. Min teori är att virket i trädet är av dålig kvalitet eftersom det är så snabbvuxet och fodigt, i kombination med mycket regn o blåst har det helt enkelt inte hållit. Trädet har ju en stor bladmassa som blir tung. Mitt träd är ju inte av, men kronan kommer nu att få en helt annan form. Kommenterade att det blåst sönder till Rosendal i Uppsala där det är köpt, men de sa att de aldrig hört talas om att det kan inträffa!
Cilla
Bra att veta, tack! Min unga näverhägg har vuxit så att grenarna når marken och jag ska vindskydda den genom att beskära den lite lätt efter att ha läst era inlägg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon