ester
Gravid i sommarvärmen och fötterna är som två stora badbollar. Finns det nåt ur mitt örtland som kan dämpa svullnaden?
Fenja
Te på björkblad är milt vätskedrivande och kan användas av gravida. Ta flera nävar färska björkblad och låt sjuda (inte stormkoka) upp, sätt sedan på ett lock och låt det sedan svalna till drick temperatur (ca 40 grader). Smaksätt med lite honung och njut av den ultimata sommarsmaken. Drick flera koppar om du inte tycker att en ger någon effekt.
Mvh
Fenja
Christoffer
Kattmynta är den ört som jag upplevt har haft mest urindrivande verkan.
Nepeta cataria alltså.
Kanske en kombination? Fläder, kattmynta och humle????
*Felix matte*
CITAT (ester @ 06-08-2004, 20:09)
Gravid i sommarvärmen och fötterna är som två stora badbollar. Finns det nåt ur mitt örtland som kan dämpa svullnaden?

Innan du börjar testa med örter så borde du kontrollera att inte blodtrycket är för högt. Svullna vader och fötter är vad jag förstått första symptom på havandeskapsförgiftning.

Nyfiken...när ska bebisen komma?
ester
CITAT (Felix matte @ 08-08-2004, 20:08)
CITAT (ester @ 06-08-2004, 20:09)

Innan du börjar testa med örter så borde du kontrollera att inte blodtrycket är för högt. Svullna vader och fötter är vad jag förstått första symptom på havandeskapsförgiftning.

Nyfiken...när ska bebisen komma?

Jag var hos min barnmorska för två veckor sedan och då var allt så okej det kunde bli. Ska tillbaka igen om drygt en vecka. Jag tror inte att det är nåt onaturligt. Jag blir svullen när det är varmt och när jag sitter stilla länge. Har kontorsjobb och det är ett elände. Och så är det bara fötter och vrister som är svullna. I 30 graders värme och med +13 kilo så är det kanske inte så konstigt? Jag ska fråga barnmorskan för detta är första barnet. Beräknas komma i månadsskiftet oktober/november så det är låååååångt kvar.
lotta_
Vinkla kontorsstolen nedåt framåt så att det inte stasar i ljumskarna. Försök också att stå och jobba så ofta du kan.
Fenja
Drick inga örtteér innan du kollat att de är okay för gravida, det finns flera man bör undvika. Somliga har fosterfördrivande verkan....
Mvh
Fenja
*Felix matte*
CITAT (ester @ 08-08-2004, 21:08)
I 30 graders värme och med +13 kilo så är det kanske inte så konstigt? Jag ska fråga barnmorskan för detta är första barnet. Beräknas komma i månadsskiftet oktober/november så det är låååååångt kvar.

Sitter själv här med fötter som bollar...jo värmen kan ställa till med mycket besvär laugh.gif
pepparmynta
Om du har möjlighet så sitt med fötterna högt när du arbetar. Att ofta röra på fötter och ben, som att knipa med tårna, lyfta och sänka benen osv har också god verkan på cirkulationen.

Själv satt jag desutom ofta på badkarskanten när jag var gravid, med "fot-bollarna" i riktigt kallt vatten för att få lite lindring när det var varmt.

Lycka tiil!
anne
CITAT (Felix matte @ 08-08-2004, 22:22)
CITAT (ester @ 08-08-2004, 21:08)
I 30 graders värme och med +13 kilo så är det kanske inte så konstigt? Jag ska fråga barnmorskan för detta är första barnet. Beräknas komma i månadsskiftet oktober/november så det är låååååångt kvar.

Sitter själv här med fötter som bollar...jo värmen kan ställa till med mycket besvär laugh.gif

wub.gif Vanligt nypon te är mycket vätskedrivande testa det. Likaså Cammomill te kanon bra.

Försök att sova med en kudde under knäna det ökar blodcirkulationen och minskar svullnaden.

Glöm för alldel inte att dricka mycket i värmen och då helst mineralvatten.
3 liter om dagen går det åt för mig och då mår jag bra och sväller inte ett dugg.

Kramisar Anne
mynta
Ett par skivor citron i hett vatten är vätskedrivande, det med. Eller en lättöl.
pejori
lättyougurt är vattendrivande rolleyes.gif rolleyes.gif
det skadar garanterat inte bebisen biggrin.gif biggrin.gif
pepparmynta
Persilja driver!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon