Jag köpte för cirka en månad sedan en praktfull orkide (Miltonia) som blommade så tjusigt i några veckor. Men plötsligt (över en dag) vissnade blommorna och blomstänglarna bara hängde. Efter lite kontroll av krukan visade det sig att jag(?) lyckats övervattna växten för det stod faktiskt lite vatten i ytterkrukan och jorden var sur. Så jag antar att detta orsakade mitt problem.
Nu är frågan - finns det någon chans att de knoppar som är kvar kan slå ut eller är de också förlorade? De ser fortfarande bra hängiga ut - både stänglarna med knoppar och stänglarna med vissna blommor. Räcker det nu att ställa dem varmt och ljust så att de torkar upp och att sen (naturligtvis) vara mycket försiktig vid vattning? Eller måste man göra ytterligare räddningsåtgärder? Finns det risk att den faktiskt dör t ex p g a någon form av röta?
Jag har även Phalaenopsis sen tidigare och vet ungefär hur de skall skötas. Men med Miltonia har jag haft problem även förut (har redan haft ihjäl en tidigare även om den levde i mer än ett år) så det vore kanske på sin plats att få en rejäl lektion i hur man skall sköta just Miltonian.
(Skäms naturligtvis över min försumlighet här - vet sedan tidigare att det är betydligt lättare att ha ihjäl blommor genom övervattning än genom torka men ändå gick det snett här - oförlåtligt!!!!!)