Full version: Grunda gropar
shahalam
Vi har en stor gräsmatta och under den mest berg. Vill ha ett par rosenöar i gräsmattan men lyckas bara hitta djup på upp till 30-40 cm innan jag slår spettet i berget. Tror ni jag kan lyckas med någon ros? Vresrosor?
Lena N
Vresrosor går säkert. Även albarosor brukar vara tåliga. Du kan väl höja upp jorden lite genom att lägga på t ex kogödsel från säckar.

Tänk på att rosor håller sig friskast om de får växa luftigt.

Lycka till! smile.gif
carren
En tanke: bygg uppåt också så kan du kanske välja vilken ros du vill. Tex 30 cm ner i marken + 30 cm upphöjd bädd ovanför med hjälp av tex en ram av trä, torvbllock,"sarg" av grässvålen som blir över eller liknande. Då blir det djup och mumsig jord för rosorna. Och du slipper råslitet med att gräva djupt!
Hannele
Vi bor på bergstomt, har planterat rosor både på 5 och 10 cm jord...
Vresrosor har vi på berget på bara ca 5 cm jord, rötterna får möjlighet att bre ut sej.

Ibland har jag byggt en liten bädd av stenar, upphöjning.
Annan hemlighet kan vara att plantera väldigt SMÅ rosenplantor; ca 10 cm höga.
Detta tar tid, några år innan rosen har vuxit till sej.
Och första sommaren måste man kolla och vattna. Men sedan gör jag inget.

För Flammentanz var det bara 10 cm jord ovanpå berget där jag ville att den skulle växa.
Den får gössel på våren, och jag lägger på lite ny jord.
Silverarv växer över jorden - det håller fukten ganska bra och håller ogräset borta.

Vi har många gammeldags rosor i 30-40 cm jord.
Pinpinellarosor klarar sej utmärkt där. Vi har Finlands vita ros på berget, en LITEN planta från början.

Det finns massor! The Swany, vit marktäckande ros, växer på berget.
Hannele
Lite mer bilder på tuffa rosor.
Flammentanz direkt på grundberget, med jorden uphöjd.

Finsk midsommarros, Rosa pimpinellifolia 'Plena', doftar ljuvligt och behöver inte många cm jord.

Det finns många hyprider av vresrosor, doftar ljuvligt, tåliga, vackra nypon.

För Rosa la Sevillana har jag byggt en upphöjning av stenar på berget.

Jag är väldigt rädd om alla vilda nyponrosor på tomten. de har vackra nypon på hösten.
shahalam
Tack för fina råd. Vad glad jag blir! Mitt första besök på forum och det ger så god utdelning. Hoppades just att ni skulle rekommendera vresrosor. Nu skall jag sätta mig och njuta av Flora Linneas katalog. Någon som har testat de kanadensiska rosor som där beskrivs och som verkar lovande.

Sommarhälsningar
från Runmarö i Stockholms skärgård.
Hannele
CITAT (shahalam @ 07-08-2004, 16:48)
Någon som har testat de kanadensiska rosor som där beskrivs och som verkar lovande.

Jag har bara kanadensisk Lac Majeau, en meter hög, zon 1-7.

P.S.
Du vet väl att alla länkar är klickbara och innehåller bilder?
shahalam
Hej Hannele,

jodå jag har tittat på dina bilder och njutit.....

Sitter just och gör en lista på vad jag skall beställa. Det blir mycket Rugosahybrider och pimpineller. Kanske kan jag en vacker dag visa upp lika fina bilder som du. Hoppas gör man ju alltid.
Cilla
På AOTs rosenforum såg jag en vacker "rosinstallation". Grästorvor användes som byggstenar till rosor, ungefär som torvblock. Med uppgrävda grästovor som man lägger upp och ned i t ex en cirkelform bör man snabbt få "väggar" som håller samman pga att gräset växer, och så smångingom bildar naturlig kulle i marken. Under tiden kan rosorna få det jorddjup de behöver.
catlin
Cilla, du råkar inte ha en länk till denna bild ?
kerstin z5-6
Jag har testat 7 olika kandensare och har nu 21 till som sitter i testrabatt
De är ju framtagna för sin remonterande förmåga och för härdigheten
Ger man dem förutsättningar med ett större jorddjup -60 cm bör de bli ännu bättre
Att bygga på höjden är ingen nackdel om man kommer ihåg att vattna torra vårar
Bilder på flera finns i mitt album ,kanadensiska rosor -Jag bor i Västerbotten smile.gif
Hannele
CITAT (catlin @ 08-08-2004, 17:34)
Cilla, du råkar inte ha en länk till denna bild ?

Hoppas Christina tycker det är ok att visa detta här.
catlin
Tackar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon