Full version: Kiviskötsel?
uno
Hej.
En bekant har en Kivi i sitt lilla växthus. De har nyligen köpt fastigheten med tillhörande växthus. Hur skall kiviplantan skötas?
TeliaNet
kalkfritt och ljust.
på vintern svalt, behöver då inget ljus.
tappar alltid blad vintertid.
kerstin z5-6
fast får de ljus så behåller de faktiskt bladen smile.gif .. om det är av intresse
TeliaNet
ja, den kanske tappar några blad även om den får ljus.
men om den inte behöver ljus så varför ge den det?
kerstin z5-6
Man kanske vill ha blom i februari smile.gif
TeliaNet
du menar alltså att de inte blommar om de inte får ljus på vintern?
kerstin z5-6
nej jag menar att de blommar i slutet av feb och ger frukt tidigare om de får ljus -men allt är ju en fråga om förvaringsmöjligheter
Trottoarbonden
Hej!

Jag har fått en kiwiplanta. Ska den klippas ner till vintern? (det vore ju illans praktiskt i så fall så att den inte klättrar på de väggar som jag tänkt täcka in med bubbelplast för att ha värme i växthuset på vintern...) Jag har läst att det krävs två plantor (hona o hane) för att få frukt. Stämmer det? Min är någon mini-sort.

/Johanna
kerstin z5-6
har du en minisort brukar det behövas en hane o två honor för att vara säker på frukt -å andra sidan går de att ha ute i z 5
De vissnar ner och återkommer
Ska du ha varmt i växthuset kanske du ska satsa på nån mer värmekrävande växt där inne smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon