Full version: Blomflugor
aramisw
Jag har testat tändsticksmetoden med en viss framgång. Men nu undrar jag om det finns någon ännu bättre metod?

Kan det inte finnas något som dom gillar extra mycket; som man kan blanda ner i ett fat med vatten så att dom drunknar och dör? Vad äter egentligen blomflugor när dom har fest?

Tändsticksmetoden: Stick ner ett antal tändstickor med svavlet neråt i jorden och vattna efteråt. Byt tändstickor efter en vecka om inte flugorna försvunnit.

edit I: Glömde att skriva att jag inte vill använda några insektsgifter. rolleyes.gif

edit II: Möjligen är det bananflugor det handlar om?! tongue.gif
abborrmaster
hehehe... för inte så länge sen visste jag lika lite som du wink.gif

Men bananflugor (fruktflugor) och sciaraflugor är de två alternativen, funkar tändstickorna är det dock sciara, har rätt stora problem med dem.

Att ha persilja eller grus på jorden av krukan ska tydligen vara bra, LÅT EN POTATIS dra i vattenkannan funkar utmärkt!!!!!!

Zåå.... Det var nog allt!

/Simon
abborrmaster
just det! De kommer när de känner lukten av det sura vattnet som ligger på faten!

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Blomflugor är det nog inte du har Blomflugan är stor, gul och svartrandig (härmar getingar) och är ett nyttodjur deras larver äter bladlöss. +Blomflugor brukar inte finnas inomhus.

Det du har är troligtvis sorgmyggor eller vattenflugor, de är små, svarta och irrar runt bland blomkrukorna. Larverna lever i jorden, sorgmyggans larver kan ställa till stor skada pga att de äter på rötterna. Uppvuxna krukväxter brukar klara angreppen små fröplantor dör ofta.

Sorgmyggelarv

Vattenflugor och sorgmyggor trivs extra bra om man inte låter växterna torka upp mellan vattningarna. Har man mycket sorgmyggor + ganska många krukväxter så är det mest effektiva att vattna med nematoder som tar sig in i larvernas kroppsöppningar, förgiftar dem och förtär dem. Sorgmyggorna försvinner helt på ett par dagar + nematoderna kan leva åtminstone några månader i krukan även utan mat så de är redo för flera angrepp, har själv provat detta när jag hade stora angrepp ett år.
Har man bara några krukväxter kan man hålla angreppen nere genom att låta växterna torka upp mellan vattningarna + sätta lite gula klisterlappar i en del av krukväxterna. I sålådor brukar jag alltid sätta gula klisterlappar vid sådden det brukar alltid dyka upp åtminstone någon av dessa små rackare där.

http://www.predator.se/Vaxthus/Sorgmygg/Steinern.html

Predator har även ett kvalster som ska kunna äta sorgmyggelarver som finns med i sortimentet för hobbyodlare, men jag har inte provat kvalstret.

Vill du prova biologisk bekämpning ta kontakt med Predator de har produkterna och kan tala om vilket som passar bäst för dig. (Fråga på ett ungefär hur många krukväxter förpackningen räcker till, är det stora förpackningar kan det vara en bra idé att köpa ihop med någon i din bekantskapskrets, det är många som har problem med dessa små myggor och produkten kan inte lagras speciellt länge när det är levande organismer.)

http://www.predator.se/

Här kan du läsa en kul artikel om biologisk bekämpning bland krukväxterna (även om detta inte är mot sorgmyggor):

http://www.odla.nu/artiklar/sagan_om_rovkvalster.shtml
aramisw
Tack för hjälpen! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Sök också på gamla inlägg ------det är alltså infekterad blomjord/såjord oftast som är boven.
Och man kan bli totalt översvämmad.
Vattning med pyrethrin/pyrex - upprepade ggr hjälper skapligt.

Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
Jag köpte Bröderna Nelsons Flugfälla - genomskinliga plastrektanglar med något kladdigt på en sida. Sätts på fönsterrutan bakom blomkrukorna, eller som jag gjort - klistrat på en pappcylinder som jag ställt bland nysåddingarna. Fungerar bra för det blir många småflugor som fastnar i kladdet. tongue.gif
Frazze
Skulle tro att de flesta fluglarver är mer eller mindre utom rovflugor och rena växtflugor, ansatta att finnas i fuktig miljö de flesta med sina tunnare larvhudar.
Att komposter drabbas av blomflugor och liknande arter härrör i att komposten är för fuktig och då blandas det in torrt substrat, som märk väl ska vara torrt också efter nån dags kontroller. Detta suger upp fukten och larver dör utan att direkta medel behövs.
Finns larver djupare ner krävs mer torka till en viss gräns så att växten inte tar skada. Någon vattning i antal 1-3 dagar bör de klara.
Sen bör man nog idogt upprepa detta vare sig det är i kruka eller inomhusrabatt, kompost i liknande.

/ Frazze
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon