Hannele
Jag skulle dö, om vi inte hade lite svalkande skugga i trädgården idag; +29° C.
Både människor, djur och växter mår bra av lite vandrande skugga.
Men motorsåg är det första många nyinflyttade tar fram... wacko.gif
Kattgräs
Ja, det undrar jag också. Idag har jag suttit i skuggan under äppelträdet och bara njutit av tillvaron.
wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif
carren
Jag vill såga! tongue.gif

Eller rättare sagt, jag våndas mycket över frågan och ska avvakta ett par år till men det blir förmodligen så att vi sågar ner en magnifik, 15 meter hög lönn.

Varför? Jo, den har en lika enorm som vacker krona och är placerad rakt i väster. Detta innebär att från 16-tiden så ligger det en kompakt skugga över en stor del av tomten. Jag trivs inte med att inte alls ha tillgång till kvällssol.

Däremot så betyder inte det att vi kalhugger vår tomt. Vi har 12 fruktträd och ett antal större träd som lönn, ek och alm runt tomtgränsen. Skugga och höjd kommer att finnas kvar ändå.

Men visst känns det i det närmaste kriminellt att ens tänka tanken att sätta sågen i en sådan jätte. Ett träd av den dimensionen har ju ett slags unik värdighet som kommer av att ha funnits till ett par mansåldrar.
*Laika*
"Jag trivs bäst i öppna landskap", kan det sägas bättre? Nä, skämt åsido, jag diggar inte myggen o alla dom förbannade bromsarna som det finns alldeles för mycke av runt om oss. Marken omkring är lite sumpig o där frodas det många av båda sorter. Det är ett måste att avverka skogen om man överhuvudtaget ska kunna bo här. Vill man ha lite skugga, kan jag garantera att det finns skugga någonstans runt huset jämt. Har inte du det Hannele?
mvh. laika
Eva i Skåne
Jag låg i trädgårdsoffan ( i skuggan!!!!) och tittade upp på den klarblå himlen. En blå öppning mellan de höga trädtopparna.
Jag skulle inte vilja vara utan mina vackra bokar som ger sån skön skugga när solen gassar som idag. wub.gif
Efter 18-19-tiden försvinner solen bakom trädtopparna och visst kunde det vara skönt med kvällssol ibland, men man kan inte få allt.
Där solstrålarna kommer åt lite, även framåt kvällen, har jag min torkvinda biggrin.gif
råse-marie
Det finns väl parasoll biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Obs.....lite ironisk.... wink.gif
Lena N
CITAT (Hannele @ 07-08-2004, 17:48)
Men motorsåg är det första många nyinflyttade tar fram... wacko.gif

Skulle tro att det till viss del handlar om att "pinka in reviret" när man så drastiskt ändrar på miljön. wink.gif
Gossen Ruda
Tja, var och en för väl göra som han eller hon vill! Dom nyinflyttade kanske vill ha en massa blommor och stora träd gör sånt ganska svårt. Har man haft stora träd på tomten länge så kan det ibland vara svårt att fälla dom pga just såna känslor som Carren redovisar. Då är det lättare för nyinflyttade.

Och som sagts tidigare, det finns parasoller att köpa.
*Felix matte*
Jag har bara små rönnar = ger ingen skugga sad.gif
Därför har jag två stycken parasoller som jag kan fälla upp (och ner) allt efter behov tongue.gif wub.gif
lillalupin
Pinka in revir, ha ha, den var bra! biggrin.gif

Vi har haft en liten 'meningsskiljaktighet' sambon och jag, just i detta ämne. rolleyes.gif Han ville fråga den som äger den obebyggda granntomten om han fick gallra bort en tall eller två, och dessutom kapa ner några höga aspar på kommunens mark, medans jag tycker att det var ovanligt dumma idéer. Och när han började fundera på om man skulle sätta sågen i vår 30-meter höga vackra täta fina gran som vi har på tomten blev jag trädkramare! Nu har vi ju köpt ett hus i skogsmark, och då får vi anpassa oss efter det tycker jag! Men det är klart - på 800 kvm tomt har vi bara ca 50 kvm som inte är skugga, och för eventuella planteringars skull hade det kanske varit roligt med lite mer sol... sad.gif
Vi gallrar dock upp bland alla planterade buskar som tomten är full av, och vad STORT det bli då, det är förvånansvärt mycket utrymme som frigörs! Men så länge jag bor här så blir det inget av någon motorsågsmassaker på de större träden! tongue.gif
Mia, zon 3
Min granne sågade ned ett gammalt vackert äppelträd när det stod i FULL BLOM..... ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Var tvungen att gå inomhus för att slippa se eländet.....
Visst gör man som man vill på sin egen tomt, men det går nog lite för fort i vissa fall.
Och nu har jag grannens husvägg i blickfånget, istället för ett vackert träd, så jag vet ju vilket JAG föredrog.
Hannele
CITAT (Mia @ zon 3,09-08-2004, 09:55)
Och nu har jag grannens husvägg i blickfånget, istället för ett vackert träd

Ja, visst är det ledsamt.
wacko.gif unsure.gif Hur kan en parasoll vara vackert att titta på??
Annelie
Det kan ju vara så att man helt enkelt inte tycker om träd. Smaken är som baken och det tycker jag är tur.

Själv skulle jag inte vilja såga ner mina 2 fina ekar eller min björk.. fast björken just nu håller på att driva mig till vansinne när den släpper alla sina miljarder frön som kommer in precis överallt i hela huset! unsure.gif smile.gif
Gossen Ruda
Visst kan man ha synpunkter på vad andra gör men den egna bestämmanderätten slutar vid tomtgränsen.
Mia, zon 3
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2004, 11:25)
Visst kan man ha synpunkter på vad andra gör men den egna bestämmanderätten slutar vid tomtgränsen.

Eller snarare en bit innan tomtgränsen..... har precis fått lemlästa min karaganhäck, för att sopgubbarna tycker att den hindrar sikten för dem..... Kan jag i och för sig tänka mig att den gör, men i ett 100-årigt bostadsområde är det inte riktigt planlagt för att sådana slagskepp som kommunens sopbilar ska kunna backa obehindrat. Frågar mig i mitt stilla sinne hur det blir den dagen häcken är för gammal (eller blivit helt sönderkörd) och ska ersättas av plank/staket..... Kommer jag behöva stympa min tomt och sätta staketet två meter in för att slippa reparera det hela tiden, tro....?
el_fishko
om man betalar för sjöutsikt är det väl inte så svårt att förstå?
sen vill man väl ändra lite när man precis flttat in för att det ska kännas mer som ens eget...
Hannele
CITAT (Annelie @ 09-08-2004, 10:20)
Det kan ju vara så att man helt enkelt inte tycker om träd.

blink.gif unsure.gif Vad har man då? Stor gräsmatta...?
Jag har aldrig besökt någon vacker trädgård utan träd.
HåkanH
Ibland kan det vara så att trädet dåligt av någon orsak, och kan trilla ner på både människa och hus. I vissa delar av landet kan det vara svårt att få ut något på försäkringen efter omkull fallna träd

//Håkan
Hannele
CITAT (HåkanH @ 09-08-2004, 16:58)
Ibland kan det vara så att trädet dåligt av någon orsak, och kan trilla ner på både människa och hus.

Vi håller de flesta träd korta.
Detta plommoträd lär knappt ens skada bikupan! tongue.gif

fruberglund
Jag har sågat ner åtskilliga träd sen vi köpte vårt hus nov -02. Min man säger bara: ska du såga ner ett träd nu igen?

Anledningen är att förra ägaren (trots att han jobbade med trädgård, väldigt svårt att tro) planterade fyra träd på samma ställe med typ en halvmeter emellan. Var säkert jättebra när de var små men träd växer faktiskt och de måste ju får plats att växa, inte så snyggt när fyra träd växer in i varann och de ser "avhuggna" ut på alla håll utom ett smile.gif vi har sparat två av träden (ett äppelträd och en väldigt fin "buske") men de är egentligen helt felplacerade och kommer tas ner senare också. Vi ska dock plantera lite nya träd på bättre valda ställen först och låta dem växa upp lite först.

Skugga får vi ändå eftersom vi har "skog" runt omkring.

De verkade väldigt rädda för insyn också vilket inte vi är och de hade därför planterat träd på träd + nån buske väldigt tätt runt hela tomten. Är det konstigt att man vill gallra då blink.gif

Man får väl gå bärsärkagång på ett vettigt sätt...vår underbara magnifika bok rör jag dock inte...fast den står dumt till. Ska flytta gången istället smile.gif
Gossen Ruda
Det finns en anledning till att man ibland planterar flera träd ihop. Träd gillar sällskap, dom växer bäst när dom kan stå och skydda varandra. Detta gäller speciellt när man skall plantera träd som är lite ömtåliga, då planterar man ett eller flera "ammor" tätt intill. Vitsen är sen att när det ömtåliga tagit sig skall man fälla ammorna. Detta missas ibland så ammorna tar dör på det ömtåliga till slut. Har för mig att man drabbades av detta i Trädgårdsföreningen här i Göteborg. Det var besvärligt att fälla ammorna helt enkelt.
ÅsaF
Vi tog ner 2 stora granar och x antal tallar på tomten förut. Kvar finns två stora fina hängbjörkar som är så vackra så de kan vi absolut inte ta ner. Tallarna däremot fyllde ju ingen funktion. Det enda som blev av dem var ju kottar. En tall på nära håll är ju inte mycket att se.
Eva i Norrköping
Jag vill inte ta ner mina stora fina gamla fruktträd, det gör förbipasserande åt mig ändå! Kom hem idag och får se en jättestor gren på vårt fina gamla Ringstadäppelträd nerriven. Folk (ungar?) går förbi och vill plocka av frukten, trots att äpplena inte är klara än. Så hänger de i grenarna, och vips går de av..... sad.gif
Jag brukar ställa ut påsar med frukt på gatan men i år överväger jag att låta bli, för jag är så sur!!! Trädet blev verkligen jätteskadat!
Annelie
CITAT (Hannele @ 09-08-2004, 16:39)
CITAT (Annelie @ 09-08-2004, 10:20)
Det kan ju vara så att man helt enkelt inte tycker om träd.

blink.gif unsure.gif Vad har man då? Stor gräsmatta...?
Jag har aldrig besökt någon vacker trädgård utan träd.

Jo, det var ju det jag sa - smaken är som baken! Den är delad.. och bara för att du inte tycker en trädgård är vacker utan träd innebär det inte att det är allas åsikt.

Sanningen finns i betraktarens öga - och som tur är betraktar vi saker på olika sätt. smile.gif
råse-marie
Sen finns det ju grannar som odlar upp STORA TRÄD på en liten tomt utan en tanke på hur mörkt grannen får på sin.

Som det är sagt tidigare smaken är som baken ...DELAD
personligen föredrar jag små träd och parasoll på trädgårdstomter.
Jag tycker att grannar ska få välja själva om dom vill ha skuggig tomt eller inte.
Jag njuter oxå av stora träd men det gör jag helst i skogen eller i stadsparken wub.gif
yla

ljuset som faller genom björken vill jag inte vara utan
o jag flyttar min sittplats beroende på om jag vill ha sol eller skugga
det finns att välja på vilket jag vill ha

jag har ju en hel del skog så det händer att ett o annat träd MÅSTE tas ibland
men den dagen jag måste ta nån av mina ingångsbjörkar blir jag ledsen
Hannele
CITAT (oldwolfie @ 10-08-2004, 11:10)
ljuset som faller genom björken vill jag inte vara utan
o jag flyttar min sittplats beroende på om jag vill ha sol eller skugga

wub.gif Ja, det blir ett underbart ljus! Fint foto!
Kattgräs
Åh, Oldwolfie, om jag ändå hade din vackra björk...
wub.gif wub.gif wub.gif

Fantastisk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon