Hej
Vi skall till att sätta avenbokhäck så fort årstiden är den rätta. Nu är det så att vi har svårgrävd tomt. Lerjord med lite sten här och där och vi skall sätta ca 50 meter häck.
Sett en del leriga "jätteborrar" på "bauhause uthyrning", kan man borra gropar till plantorna eller skall man låta en grävare göra en "vallgrav"??
Vi har nog redan valt bort gräva för hand, har ni något annat tips?
mvh Aja
Jag har inte sett borren, men om den gör hål är det mycket bättre att gräva ett dike för plantorna. Då kan rötterna lätt sträcka sig i längsled när plantorna är unga.
Om det är bäst att använda grävmaskinshjälp eller att gräva för hand beror på omständigheterna. Nackdelarna med grävmaskiner är att de sammanpackar jorden hårt där de går. Nackdelarna med handgrävning är att det kan bli så tungt att man inte orkar gräva tillräckligt djupt eller brett.
Kan man låta grävmaskinen gå på skivor eller annat skydd är det ett bra alternativ. Stora, tunga maskiner skapar inte alltid större marktryck än små.. När man hyr maskin kan man kolla detta. En mindre maskin kan vara lättare att hitta skivmaterial till som den kan gå på.
Tänker man bara odla gräsmatta och inte har träd med rötter i närheten där maskinerna ska gå behöver man inte tänka så mycket på marktrycket de skapar.
Vi bor på en hörntomt, så grävaren borde kunna köra på gatan och gräva...om det inte är så att den kan gräva på sidan om sin "kropp".....
/aja
Anna i Örsjö
17-08-2004, 09:21
En liten Bobcat skulle nog gå bra även inne i trädgården. Man kan hyra en sådan och dra hem på släp efter bilen.
MVH Anna
Jag tycker också att Bobcatar är bra, men de har starkt marktryck för att däcken är små. Villa man inte ha kompakterad jord där den går gör man bäst att låta den gå på plankor eller skivor.
Kompakterad jord märker jag blir ett allt större problem i trädgårdarna. träden stånkar och sjuknar och fäller bladen alldeles för tidigt, fruktträden får stora kartfall mm. Det är också mycket svårt och ett decennieprojekt att åtgärda kompakterad jord, det är som att den förstörs som material av tryck. Hjälper inte alltid att gräva upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.