Full version: varför..
Zazu
varför kommer dom hemska åkertistlarna upp igen så fort jag dragit bort dom?
Börjar att bli väldigt trött på dom...
ÅsaF
Du får väl helt enkelt inte upp alla rötter eller så har de sått nya frön tongue.gif
Susanne i Linköping
Tistel har ett stort och djupt rotsystem i flera våningar. Själv har jag börjat se på mina tistlar som näringshämtare, jag bara rycker upp småplantorna vartefter de kommer upp och lägger dem på odlingsbäddarna som gödning. De måste ju vara fulla av nyttiga näringsämnen som de hämtat från djup som mina grönsaker inte når ner till.

Så försöker jag göra med alla ogräs, se nyttan i dem. Men det är inte alltid jag lyckas! Och det innebär inte att jag ser mig som något slags i-perfekt-samklang.med-naturen-odlare, jag försöker bara göra mitt liv lite enklare och med färre saker att reta mig på.
lillalupin
Eftersom vår tomt har varit orörd och 'vildvuxen' ett tag så har vi mängder med tistlar överallt! Enligt min sambo kan man trötta ut tistlarna genom att aldrig låta dom växa upp/växa ifred... Ska bli intressant att se om vi kan få någorlunda bukt med tistelbeståndet i trädgården med den metoden om något/några år. Har förstått att deras rotsystem är enormt, djupt, förgrenat och komplext, så jag har gett upp kampen att få upp alla delar, utan rycker dom bara så snart dom sticker upp... Tistelryckningen har blivit en daglig "avkopplings/stressaner-runda". smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon