carren
Aaah, äntligen en dag som faktiskt är så varm att man längtar efter skugga. Mycket skugga har vi pga många träd, alldeles förnämliga att sitta under med något svalkande inom räckhåll. Men-i dunklet under bordet lurar de små blodsugarna, efter en fikastund har man ett antal nya kliande bett på smalbenen. Det förtar liksom lite av charmen med att sippa förfriskningar under äppelträden.

Är det mycket mygg i år eller är det så att en lummig trädgård medför fler myggor? Min kära mor hävdar bestämt det senare och har följaktligen en äkta 1979 års-trädgård: Platt gräsmatta, ett par rosor, ingen häck, inga buskage, inga rabatter, inga träd utom ett enda stackars sjukdomsdrabbat körsbärsträd. Men inte heller så många stickiga inneboende vad jag har märkt. Hur är dte hos er med lummighet kontra myggor?

(V-ås zon 3)
Vicke
Har läst man ska klippa ner allt gräs om man vill slippa myggor. Då har de ingenstans att vila under dagen.
Fågelbad och sånt får man skippa också.
Hannele
CITAT (Vicke @ 07-08-2004, 21:42)
Fågelbad och sånt får man skippa också.

Och vart ska småfåglarna, fjärilarna, bina och grodorna ta vägen?
Vi har lummig trädgård, men tycker inte vi har så mycket mygg.
Eva i Skåne
Sätt upp många fågelholkar!!!

Jag tycker absolut att vi har färre mygg sedan sönerna snickrade till några nya holkar för en del år sedan. Jag kan ju inte svära på att det är orsaken, men vi har mycket flugsnappare i våra holkar och de äter många myggor smile.gif

Jag har flera vattentunnor för regnvatten och där kan det ju bli mygglarver som kläcks. Jag lärde mig helt nyligen att man ska droppa en droppe diskmedel i tunnan för då försvinner ytspänningen på vatten och då klarar sig inte mygglarverna. (Och med bara en droppe går det ändå utmärkt att vattna med det vattnet.)
Lena N
Lagom är bäst. laugh.gif

D v s en trädgård med både sol och skugga, både lummighet och öppna ytor. En del mygg får man stå ut med - betrakta dom som fågelmat. tongue.gif

Och så lock på vattentunnan!!
kristerh
Det är ovanligt gott om dessa blodsugare i år, det där om att man skall hålla gräset kort för att man skall slippa dem vet jag inte om jag tror på wink.gif
de sitter i buskar och annat oxså sleep.gif
krister
wolkenkrabber
har bara fått 3 myggbett iår och ja bor i norrland
Vicke
CITAT (Hannele @ 07-08-2004, 22:02)
Och vart ska småfåglarna, fjärilarna, bina och grodorna ta vägen?
Vi har lummig trädgård, men tycker inte vi har så mycket mygg.

Vadå, det var bara ett råd. Jag säger inte att man måste följa det för det är inte precis vad vi gör här hemma. wink.gif
Gossen Ruda
Myggtillgången har säkert flera orsaker. Närheten till kläckningsplatser mm. Förmodligen kan man minska den lokala tillgången i trädgården genom att ha inga eller få träd eller annan högre växtlighet. Givetvis måste dom ha nånstans att vila och saknas detta så flyger dom nån annan stans. Hur effektivt det är beror kanske på omgivningarna. Har grannen en massa träd är det nog ganska meningslöst. Sen finns ju alltid möjligheten att vinden kommer åt bättre när det är trädlöst och myggor är inga goda flygare.
*Felix matte*
Håller man gräset kortklippt så minskar antalet mygg & knott...
likaså ska man inte vattna odlingar nära "mysplatsen"...
Vatten= småkrypen får dubbla inbjudningskort laugh.gif Så är det iaf hos mig.
lotta_
Varje sommar när det är varmt önskar jag att min tomt vore lummigare, men varje vår när solen står lågt är jag glad att den inte är det.
astrid.m.s
CITAT (wolkenkrabber @ 08-08-2004, 10:39)
har bara fått 3 myggbett iår och ja bor i norrland

En till "norrbo" som knappt sett till några mygg, inte ens igår kväll då jag var ute och fiskade med min son. Det har varit så flera somrar nu, men det är vi glada för, vi saknar dem inte.
lillalupin
Jag har en väldigt "skogig" tomt mitt bland höga granar och tallar, men jag upplever inte att det är våldsamt många myggor. Men visst finns dom där, och framåt kvällen/natten brukar myggen vara orsaken som får mig att sluta med trädgårdsarbetet och tvinga in mig inomhus. Jag hade kunnat stå ut med dom och vara ute längre om kvällarna om det inte är så att jag verkar vara överkänslig mot myggen på min egen tomt!... *suck* Myggbetten blir som pingisbolls-stora svullnader.

Jag har bekanta som har en något mer öppen tomt, men även det i ett lummigt och uppvuxet område, men hos dom var myggen bra många fler än hos mig, och kom dessutom tidigare på kvällen. Funderade ett tag på varför men kom aldrig fram till något bra svar. sleep.gif
Mia, zon 3
Att ni i norr inte har så mycket mygg i år är nog för att de är i min trädgård allihop.... Jag brukar inte bli biten, men det har varit HEMSKT i år.... och någon sade att de är giftigare än de brukar vara - det skriver jag under på! Det är inte myggbett, det är böldpest jag drabbats av....
Visserligen har jag en lummig tomt, men jag har märkt att de (dagtid) mest sitter i häcken runt tomten, och den blir ju inte mindre myggvänlig av att man håller den pedantklippt. Kan ju inte jämna den med marken bara för myggen......
ÅsaF
Jag tycker det har varit extremt lite mygg i år. Knott däremot verkar det finnas i tusentals. Fast jag vet att myggorna finns i norra Finland. Där svärmar de oavsett väder. biggrin.gif
Eva i Norrköping
Vi bor mitt inne i stan, men i ett lummigt område med mycket trädgårdar. Och här finns myggen! Uj, vad mycket det är just nu! Men jag tröstar mig med att det måste betyda att luften är skapligt ren, och att fåglarna har mycket att äta....
cic
Jag försöker prata med myggen.. Förklara för dom att det är helt okej om de vill ha lite blod. Kan gärna ställa ut en kopp, bara de inte biter så det klias.. rolleyes.gif

Det går sådär kan jag meddela.. laugh.gif
Inga från Närke
CITAT (ÅsaF @ 09-08-2004, 21:43)
Jag tycker det har varit extremt lite mygg i år. Knott däremot verkar det finnas i tusentals. Fast jag vet att myggorna finns i norra Finland. Där svärmar de oavsett väder.  :D

Det ska gudarna veta att de finns i norra Finland. Vi var där på semester och stannade till för att fika vid ett litet ställe mitt i skogen. Vi hade inte mer än satt oss så hörde vi hur de kom i hundratals och landade på oss. Fikat blev snabbt urdrucket och uppätet så in i bilen igen.

Har ni mycket björkar i närheten? Där det finns brukar det bli mycket mygg. Alla grannar utom vi har björkar längst tomtgränsen och en liten bäck rinner nedanför och där frodas myggen. Kan inte var ute vid trädgårdslandet efter kl. 19,30 för då blir man uppäten. På dagen intill samma plats är det knott och broms. Nu när man svettas i denna värme så blir det besvärligare tycker jag. Även getingar har kommit nu och de är inte mycket bättre de. Jag är nämligen allergisk mot dessa varelser så man får passa sig. /Inga
Tesa
Jag har för mig att myggen kläcker i små stillastående vattensamlingar, gärna i skogen......och iallafall här hos mig så har jag knappt sett mygg i år men det tror jag beror på torkan tidigare i sommar.... marken sörplar i sig alla små vattensamlingar innan myggen hinner bli färdiga....för trots allt regn så är här fortfarande torrt i marken... wink.gif
ariana
Det där med björkar o vatten tror jag på för vi var ned till sjön i kväll o där var mycket björkar myggen stack mig överallt har nästan inte fått något myggbett förut i år,
lummig trädgård har jag men inte mygg det är sällsynt här
men getingar har vi runt oss var vi än äter i trädgården
vad nu det beror på
Cilla
Jag har äng, många träd och litet skogsparti och vindstilla kvällar är det normalt med mygg där. Däremot på bryggan, 25 meter från all växtlighet, där är det enorma mängder även på dagen.

Jag tror att detta med att ta bort träd och buskar för att slippa myggen endast stämmer om man på så sätt kan få in vind i trädgården. Myggen vilar sig på vad som helst.

Också en helt obeväxt brygga.
ÅsaF
Vi har två hängbjörkar på tomten och en massa björkar runt omkring. Dessutom har vi två dammar men myggen har lyst med sin frånvaro ändå. Att det inte blivit några mygglarver i ena dammen där vi har fiskar kan jag förstå men den lilla dammen borde ju vara en perfekt myggkläckarmaskin. Trots det har vi i princip inga mygg, bara knott. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon