undersidan av alla (ja, alla) blad på en två mån gammal toppklocka, vad är det för nåt o hur tar jag bort det? Är det det som kallas rost? Brukar toppklockor (Campanula öht) vara lättangripna, för inget som står bredvid är hitintills drabbade. Bladen på ovansidan är gulgröna, med gröna ådror o undersidan täckt av denna oranga damm/svamp. Ska jag gräva upp o kasta eller finns det räddning?
Jag vet inte vad det kan vara, men om du tror att det är en svamp eller något sorts mögel kan detta hjälpa kanske: Plocka Åkerfräken och gör ett avkok, eller låt dra i vatten utomhus i cirka en vecka till det verkligen luktar pyton! Späd med 3/4 vatten och spraya på den drabbade plantan. Plocka bort alla angripna blad innan.
Du kan också torka Åkerfräken och spara för att spruta förebyggande på våren, det brukar ha bäst effekt.
Mvh
Fenja
Jag planterade toppklocka i en av mina rabatter för några år sedan. Eftersom den sprider sig våldsamt har jag försökt få bort den helt och har därför bytt jord när den stått. Den växer i alla fall överallt i rabatten, i gräsmattan och även i skogen där jag la den bortskottade jorden. Den är väldigt vacker när den blommar men bör stå någonstans där den får leva sitt eget liv. Här kallar vi den ofta för "byaskvaller".
Jag har aldrig sett att den haft någon sjukdom.
Jag hade köpt en storklocka, som efter tre veckors karantän inte uppvisade några som helst problem med insekter eller andra angrepp.
När jag satte ut den i mitt vardagsrumsfönster (nordnordost) så blommade den väldigt intensivt och vackert, men drabbades helt plötsligt, praktiskt taget över natten, av orange rostringar under bladen efter elva dagar. Livrädd för att den skulle kunna sprida detta till andra blommor så klippte jag av alla stjälkar ovanför den höjd till vilken den hade synliga angrepp och slängde resten. Fick nöja mig med en vacker storklocksbukett på vardagsrumsbordet, som varade i nästan två veckor till.
Murarklockorna i krukan intill blev inte angripna, trots att de delat karantänutrymme och sedan fönsterbräda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.