råse-marie
Undrar om man kan klippa bort taggarna på krusbärsbusken ???
Dör den då eller unsure.gif
Hannele
blink.gif unsure.gif Är du sysslolös?

Jag tror busken kommer att bilda nya taggar.
Genetiskt tror jag att man kan göra något, men det tar några år...?
MRLINDELL
Detta är nog fasingen nytt REKORD på sitt sätt i forumet.
Det finns både taggfria björnbär, rosor och krusbär mm. Det finns smartare alternativ om man nu inte tycker om taggar. Det är dock lite tagg här och där ändå fast mycket mindre så klart. Bästa sättet att slippa tagg är att plocka blåbär i skogen ...
Cilla
Anatomiskt är detta med taggar intressant, och visst är det värt att fundera på hur buskar reagerar på att bli av med sina försvar. Jag skulle tro att de flesta buskar läker såret där taggen satt, men om de kan utveckla nya på gammal ved är jag tveksam till.

Frågan tar jag med mig till vinterns studier i växtriket. Dvs frågan om hur anlag för taggar bildas.

Praktiskt sett går det att plocka krusbär utan att bli allvarligt stungen, men det tog mig flera år att lära mig. Från barndomen minns jag att jag hade respekt för krusbärsbuskarna. Man fick plocka långsamt och försiktigt.
råse-marie
CITAT (MRLINDELL @ 08-08-2004, 12:17)
Detta är nog fasingen nytt REKORD på sitt sätt i forumet.
Det finns både taggfria björnbär, rosor och krusbär mm. Det finns smartare alternativ om man nu inte tycker om taggar. Det är dock lite tagg här och där ändå fast mycket mindre så klart. Bästa sättet att slippa tagg är att plocka blåbär i skogen ...

Plocka blåbär i skogen ....Lindell biggrin.gif Det är helt andra bär än dom jag frågade om smaken är inte alls lika.
Du som vet, finns det taggfria sorter av alla krusbär Lindell?
Jag har en mörkröd sort vet inte exakt vilken men det gör säkert du.
Var får jag ta på det i såfall . Taggfria björnbär har jag redan smile.gif
Väntar med nyfikenhet på att höra andra smartare alternativ...
Håll mig inte på halster. wink.gif får jag höra rolleyes.gif
råse-marie
CITAT (Hannele @ 08-08-2004, 12:12)
blink.gif unsure.gif Är du sysslolös?

Jag tror busken kommer att bilda nya taggar.
Genetiskt tror jag att man kan göra något, men det tar några år...?

biggrin.gif sysslolös....Nä inte direkt det handlar mer om att jag vill hitta på bra lösingar för en smärtfri plockning och så stor är inte busken att det skulle vara så tidskrävande att klippa av dom taggarna wink.gif

Jo jag förstår ju att det kommer att bildas nya taggar...
min fråga handlade ju om busken tar stryk eller om det inte spelar någon roll att klippa av taggarna

Dessutom gillar jag såna pillriga ...ONÖDIGA jobb ibland det får mig att koppla av. wub.gif
Hannele
Kollade vår Hinnonmäki och dom är nästan taggfria; flera cm mellan taggarna.
Vi har både vita och röda. Vi har haft buskarna säkert tio år och jag har aldrig klippt dem.

råse-marie
CITAT (Hannele @ 08-08-2004, 20:56)
Kollade vår Hinnonmäki och dom är nästan taggfria; flera cm mellan taggarna.
Vi har både vita och röda. Vi har haft buskarna säkert tio år och jag har aldrig klippt dem.

Menar du att jag får plocka på er buske? smile.gif
Cilla
Jag tror inte att taggar återbildas på äldre ved, men som sagt, detta ska jag studera närmre när vintermörkret lagt sig. Jag tror inte heller att busken tar skada av att du klipper taggar såvida du inte skadar stambarken eller fnasar i klippen av taggarna.

Jag känner inte till de taggfria krusbärssorterna, men du kan skriva till reinisch@algonet.se på Ebe Plant och fråga.
Hannele
CITAT (råse-marie @ 10-08-2004, 07:38)
Menar du att jag får plocka på er buske? smile.gif

Välkommen, det finns kvar! wink.gif
Ett par norrmän var här i går och smakade.
Gossen Ruda
Här finns en möjlig innovation för trädgårdsredskapstillverkare, krusbärstaggklipparen. En förstorad rakapparat kanske? Annars håller jag med om att krusbärsbusken är arrogant, egotrippad, självisk mm. Fast jag förstår den, mumsfilibabba.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon